Länsimaiset naiset olivat 1800-luvun lopussa ja 1900-luvun alussa taistelleet äänioikeutensa puolesta, ja 1960-luvulla alkanut niin sanottu feminismin toinen aalto vei tasa-arvotaistelua eteenpäin.
Vaikka naiset saivat periaatteessa osallistua poliittiseen päätöksentekoon, oltiin vielä kaukana todellisesta tasa-arvosta.
Toisen maailmansodan jälkeen edelleen harva nainen oli työelämässä, ja naisten oletettiin toteuttavan kunnianhimojaan kodin seinien sisällä huolehtien kodista, miehestään ja lapsistaan.
Feministit halusivat muutosta.
Uusi aikuisiksi kasvanut naissukupolvi ei aikonut elää elämäänsä miesten sanelun mukaan vaan se halusi ottaa vastuun elämästään ja hävittää miesten dominanssin yhteiskunnasta.
Liike ajoi muun muassa sukupuolten välistä palkkatasa-arvoa, vapaata aborttioikeutta ja seksuaalista vapautta naisillekin.
Liike alkoi Yhdysvalloista ja levisi myös Pohjoismaihin.
Suomessa tultiin kuitenkin jälkijunassa, ja toisen aallon feminismiin 1960-luvulla tarttuivat pääasiassa suomenruotsalaiset naiset skandinaavisten sisartensa innoittamina.
Kirja kertoi naisten ahdingosta
Betty Friedania pidetään usein feminismin toisen aallon alullepanijana.
Vuonna 1963 ilmestyneessä kirjassaan Naisellisuuden harhat hän kritisoi ajatusta, että naisen paikka oli kotona.
Kirja perustui haastatteluihin, joissa naiset kertoivat olevansa onnettomia kotirouvina.
Naiset eivät halunneet olla kuin lihakarjaa
Yhdysvalloissa on vuodesta 1921 järjestetty Miss America -kauneuskilpailut.
Feministit vastustivat kauneuskilpailuja kiivaasti, ja vuonna 1968 he järjestivät suuren mielenosoituksen Atlantic Cityssä Miss America -kilpailun pitopaikan edessä.
Mielenosoittajat protestoivat sitä vastaan, että naiset esineellistettiin ja esitettiin pelkkinä kauniina koristeina, jotka ovat olemassa vain miestä varten.
Arvostettu lehti antoi naisasialle palstatilaa
Toimittaja Gloria Steinem kirjoitti vuonna 1969 New York Magazineen artikkelin After Black Power, Women’s Liberation, jossa hän huomautti, että monet yliopistokoulutuksen saaneet naiset ansaitsivat vähemmän kuin vain 8. luokkaan asti koulua käyneet miehet.
Artikkeli nosti hänet naisasialiikkeen tähdeksi.
Kaksi vuotta myöhemmin hän oli mukana perustamassa yhdistystä, joka tuki poliittisiin virkoihin pyrkiviä naisia.
Porno jakoi mielipiteitä
Feminismiliike ei ollut yhtenäinen, ja etenkin yksi asia jakoi sitä: suhtautuminen pornoon.
Osa feministeistä piti pornoa sorron ja alistamisen välineenä, joka typisti naiset pelkiksi objekteiksi.
Toisten mielestä naiset taas saivat tehdä kehollaan, mitä lystäsivät, ja esiintyä halutessaan vaikka pornofilmeissä.
Palkkatasa-arvoa pikkuleivillä
Feministit järjestivät mielenosoituksen vuonna 1970 Tanskan parlamentin istunnossa, jossa käsiteltiin lakiehdotusta sukupuolten välisestä palkkatasa-arvosta.
Naiset huusivat ”vaadimme samaa palkkaa (kuin miehet)” ja heittivät paikalla olleita poliitikkoja ”palkkakakuilla” eli pikkuleivillä, joista oli leikattu pala pois symbolina naisten pienemmälle palkalle.
Poliisi poisti lopulta naiset salista.
Kuka alistaakaan ketä?
Joukko norjalaisia feministejä kokoontui maaliskuussa 1972 Aschehoug-kustantamon johtajan toimistoon protestoimaan Esther Vilarin kirjan The Manipulated Man julkaisua vastaan.
Vilar todisteli kirjassaan, että tosiasiassa naiset alistavat miehiä.
Feministit kirjoittivat itseapukirjan
Tanskalaisen feministiliikkeen kirjoittajakollektiivi kirjoitti ja julkaisi vuonna 1975 kirjan nimeltä Kvinde kend din krop eli ”Nainen, tunne kehosi”.
Teos oli tarkoitettu naisten kirjoittamaksi itseapukirjaksi naisille – 1970-luvulla valtaosa naissukupuolta ja naisen kehoa käsittelevistä kirjoista oli nimittäin miesten kirjoittamia.
Tässä kirjassa käsiteltiin naisen kehon lisäksi naisen elämää ja roolia yhteiskunnassa muun muassa sarjakuvilla, joissa havainnollistettiin, miten nainen raatoi päivät pitkät miehensä ja lastensa eteen.
Kirjasta on julkaistu useita uusia painoksia, viimeisin vuonna 2013. Jokainen painos on sisällöltään uusittu.