Näin shoppailtiin: Markkinoilta postimyyntiin

Keskiajalla huijarit saattoivat joutua kaakinpuuhun, ja 1800-luvulla brittiläiset kuluttajat pystyivät tilaamaan tuotteita rauhassa kotisohvalla istuen – kuten me nykyään.

Markkinoita järjestivät ­kirkko, paikalliset aateliset ja kuningashuoneet.

© Imageselect / Shutterstock

Keskiaika: Tanssivat karhut viihdyttivät ostajia

Useimmat eurooppalaiset asuivat keskiajalla maaseudulla kaukana kauppapaikoista.

Siksi vuoden mittaan järjestettävät markkinapäivät olivat tervetullut tilaisuus hankkia tavaroita, joita maatiloilla ei voitu itse valmistaa, sekä huvitella ja tavata muita ihmisiä.

Suurilla markkinoilla kauppiaat myivät kaukomailta tuotuja tuotteita, kuten kankaita, hajuvesiä ja mausteita.

Ostosten lomassa markkinoilla saattoi seurata muun muassa teatteriesityksiä, jonglöörejä ja tanssivia karhuja.

Hyvin järjestetyillä markkinoilla oli toripoliiseja, jotka valvoivat, ettei ketään huijattu. Jos kauppiaat rikkoivat sääntöjä, he päätyivät kaakinpuuhun.

Suurille markkinoille tultiin usein kaukaakin, ja markkinat kestivät useita päiviä. Monille markkinat olivat yksi vuoden kohokohdista.

Keskiajalla ihmiset alkoivat yhä enemmän ostaa vaatteita sen sijaan, että olisivat tehneet ne itse.

© Creative Commons

1700-luku: Ostoskeskus tarjosi luksustuotteita

Pariisissa oli 1700-luvulla noin 500 000 asukasta, ja se oli silloin Euroopan suurin kau­punki.

Kauppa, kulttuuri ja tiede kukoistivat, ja yläluokka hankki innolla ylellisyystavaroita.

Erityisen haluttuja olivat käsineet, hatut, sukat ja viuhkat. Hienosto osti tavaroita vanhan kuninkaanpalatsin, Palais de la Citén, ympärille syntyneestä kauppakeskittymästä.

Seinejoen saaressa sijaitseva palatsi loi kaupoille ylelliset puitteet, minkä vuoksi ne olivat vauraiden pariisilaisten suosiossa.

Kaupoissa käytiin myös näyttäytymässä.

© Creative Common

1800-luku: Verkkokaupan edeltäjä

Brittiläiset saattoivat vuodesta 1861 alkaen tehdä ostoksia kaikessa ­rauhassa kotonaan walesilaisen Pryce Pryce-Jonesin postimyyntiluettelon avulla.

Tavarat toimitettiin koti­ovelle, ja ­Pryce-Jonesin menestyksen taka­sivat kasvava rautatie­verkosto ja pakettien lähettämistä helpottanut ja halventanut postiuudistus.

Hänen asiak­kaitaan olivat muun muassa sairaanhoitaja Florence Nightingale ja kuningatar Viktoria.

Luettelossa esiteltiin mm. kankaita ja verhoja.

© Imageselect