Titanic nosto päätös

Yritys sai luvan hakea lennättimen Titanicin hylystä

Yksityinen yritys on saanut oikeudelta luvan tehdä Titaniciin reiän ja hakea sieltä aluksen lennättimen. Päätös on herättänyt raivoa.

Yksityinen yritys on saanut oikeudelta luvan tehdä Titaniciin reiän ja hakea sieltä aluksen lennättimen. Päätös on herättänyt raivoa.

Bridgeman Art Library/Ritzau Scanpix.

Oikeus on jo 20 vuoden ajan toistuvasti evännyt RMS Titanic -yrityksen pyrkimykset nostaa esineitä Titanic-matkustajalaivan hylystä.

Virginian osavaltion tuomari on nyt kuitenkin monen järkytykseksi päättänyt, että yritys saa hakea hylystä harvinaisen Marconi-lennättimen ja tehdä laivaan tarvittaessa reiän päästäkseen radiohuoneeseen.

”Marconi-lennättimellä on suuri historiallinen, koulutuksellinen, tutkimuksellinen ja kulttuurinen arvo, sillä sitä käytettiin hätäkutsujen antamiseen, kun Titanic oli uppoamassa”, tuomari perusteli päätöstään.

Marconi lennätin Titanic

Marconi keksi vuonna 1896 langattoman lennättimen, jolla laivat pystyivät ottamaan yhteyden toisiin langattomiin lähettimiin satojen kilometrien säteellä.

© Bridgeman Art Library/Ritzau Scanpix

Marconin lennätin oli langaton

  • Guglielmo Marconi havaitsi 1800-luvun lopulla, että vasta löydettyjä radioaaltoja voitiin hyödyntää merellä.

  • Hänen langattomia lennättimiään, jotka eivät tarvinneet kaapeleita toisin kuin maissa käytetyt lennättimet, asennettiin majakoihin ja laivoihin, kuten Titaniciin.

  • Lennättimen kantama oli noin 500 kilometriä päivällä ja yli 1 000 kilometriä yöllä. Yöaikaan auringon säteet eivät häirinneet Maan ionosfäärissä, joka toimi siten ikään kuin peilinä heijastaen radioaaltoja takaisin maahan ja mereen niin, että ne kantoivat pidemmälle.

Lennätin lähetti Titanicin hätäviestit

Titanicin sähköttäjät lähettivät langattomalla lennättimellä hätäkutsuja muille laivoille huhtikuisena yönä 1912 laivan törmättyä jäävuoreen ja alettua upota.

Lennätin on kolmen pienen huoneen muodostamassa tilassa – niin sanotussa Marconi-huoneessa – laivan ylimmällä kannella.

Yritys aikoo lähettää kauko-ohjatun laitteen lähes neljän kilometrin syvyydessä olevalle hylylle ja, jos se on tarpeen, porata reiän Marconi-huoneen kattoon.

Titanic hylky päätös lennätin

Titanicin ”äänen” jäljillä: Yritys aikoo lähettää kauko-ohjatun laitteen hylylle ja tarvittaessa porata laivaan reiän päästäkseen niin sanottuun Marconi-huoneeseen (keltainen nuoli), jossa Titanicin radiolaitteet ovat. Laivan hylyn löysi vuonna 1985 merentutkija Robert Ballard.

© Bridgeman Art Library/Ritzau Scanpix

Juuri konkurssista selvinneen RMS Titanic -yrityksen mukaan se haluaa asettaa laitteen esille muistaakseen niitä miehiä, jotka lähettivät hätäkutsuja veden jo vallatessa laivaa.

Päätöksestä on valitettu

Yritys on perustellut haluaan nostaa laite sillä, että se muussa tapauksessa tuhoutuu pian lopullisesti.

Sähköttäjä Jack Phillips lähetti hätäviestejä Titanicilta kahden tunnin ajan radiohuoneen täyttyessä vedellä. Paikalle saapui useita laivoja, jotka pelastivat noin 700 matkustajaa. Jack Phillips hukkui laivan mukana. Hän oli 25-vuotias.

© Print Collector/Getty Images

Esimerkiksi Yhdysvaltojen sää- ja valtamerentutkimuslaitos NOAA kuitenkin vastustaa hanketta voimakkaasti.

Se on huomauttanut, että lennättimen ympäristössä on ”yli 1 500 ihmisen maalliset jäännökset”, eikä näiden ihmisten hautarauhaa pitäisi rikkoa.

NOAA on siksi valittanut päätöksestä sallia RMS Titanicin kajota hylkyyn.