Revontulet johdattivat Titanicin törmäyskurssille

Tutkijan mukaan revontulia aiheuttavat sähköisesti varautuneet hiukkaset ovat voineet häiritä aluksen kulkua.

Tutkijan mukaan revontulia aiheuttavat sähköisesti varautuneet hiukkaset ovat voineet häiritä aluksen kulkua.

Kun Titanic 15. huhtikuuta 1912 purjehti Euroopasta kohti Amerikkaa, aurinkotuulen revontulia aiheuttavat sähköisesti varautuneet hiukkaset häiritsivät luksusristeilijän kompassia, uskoo yhdysvaltalainen meteorologi Mila Zinkova.

Hän väittää Weather-lehdessä julkaistussa tutkimuksessaan, että voimakas aurinkomyrsky on voinut johtaa Titanicin ajautumiseen pois suunnitellulta kurssiltaan miehistön huomaamatta.

Seurauksena Titanic törmäsi jäävuoreen, joutui veden valtaan ja upposi. Onnettomuudessa kuoli yli 1 500 matkustajaa ja miehistön jäsentä, ja hieman yli 700 pelastui.

Titanic lähti Queenstownista (nykyään Cobh) Irlannista 11. huhtikuuta 1912 kohti New Yorkia. Laiva purjehti revontulien näkyvyyden etelärajalla (punainen viiva).

  1. huhtikuuta kello kaksi yöllä Titanic törmäsi Atlantilla jäävuoreen ja upposi.
© Shutterstock

Harvinaisen voimakkaat revontulet

Myös onnettomuustutkinnassa Lontoossa 14 päivää onnettomuuden jälkeen mainittiin revontulet:

”Kuuta ei näkynyt, mutta revontulet loistivat kuin kuunsäteet pohjoisessa horisontissa”, kertoi perämies James Bisset Titanicin avuksi tulleelta RMS Carpathia -alukselta.

Zinkovan mukaan revontulet olivat niin voimakkaat, että niiden valossa apuun tulleet laivat saattoivat havaita veden varaan joutuneita, meressä hengestään taistelevia eloonjääneitä.

Revontulia syntyy aurinkotuulen hiukkasten osuessa Maan ilmakehään. Sähköisesti varautuneet hiukkaset voivat häiritä radioaaltoja, ja niin on voinut käydä myös Titanicilla vuonna 1912.

© Public domain

Radioamatööreistä syntipukkeja

Lontoon tutkinnassa esitettiin myös, että ”yli-innokkaat radioamatöörit” olivat osaltaan syypäitä niin monen kuolemaan, sillä heidän lähettämänsä signaalit olivat häirinneet Titanicin ja muiden laivojen välistä radioviestintää.

Zinkovan mukaan on todennäköisempää, että revontulilla oli merkittävä rooli tapahtumissa.

”Tuolloin ei tiedetty niin paljon siitä, että geomagneettiset myrskyt voivat häiritä muun muassa radioviestintää niin, että aluksen lähettämiä hätäkutsuja ei kuulla kaikissa laivoissa”, Mila Zinkova selittää.