RMS Titanic

13 huono-onnista laivaa

Inhimillinen virhe on ollut syy moniin historian pahimmista merionnettomuuksista. Tiedätkö, miten kävi Titanicille, Vasa-laivalle ja 11 muulle huono-onniselle alukselle.

maanantai 5. helmikuuta 2018 teksti Hans Henrik Fafner

Inhimillisellä tekijällä on ollut osansa monessa haaksirikossa. Joskus kyse on ollut puhtaasta välinpitämättömyydestä, joskus taas pelkästä ajattelemattomuudesta. Pienelläkin virheellä on saattanut olla suunnattoman vakavat seuraukset…

Tähän on koottu 13 unohtumatonta onnettomuutta.

Valkoinen laiva: kruununprinssi hukkui

Valkoinen laiva upposi Englannin kanaaliin lähelle Normandian rannikkoa 25. marraskuuta 1120.

Englannin kruununprinssi William oli lainannut marraskuussa 1120 White Shipin eli Valkoisen laivan purjehtiakseen 300 hengen seurueensa kanssa kotiin. Lähes kaikki hukkuivat. Laivalla olijat juhlivat vuotta aiemmin tapahtunutta Ranskan valloitusta, johon he olivat osallistuneet, ja miehistö oli myös päissään. Aluksella syntyi täysi kaaos, kun se keskellä yötä ajoi karille Pohjois-Ranskan rannikolla. Vain Rouenista kotoisin oleva teurastaja jäi henkiin.

Onnettomuuden jälkeen kuningas Henrik I ei hymyillyt enää koskaan. Hän yritti turhaan saada ainoan jäljelle jääneen avioliitossa syntyneen lapsensa, Mathilden, nostettua kruununperijäksi. Neljä vuotta Henrik I:n vuonna 1135 sattuneen kuoleman jälkeen Englanti ajautui sisällissotaan.

Vasa: ongelmat salattiin kuninkaalta

Vasa-laiva nostettiin vuonna 1961, ja se on nyt esillä Vasa-museossa Tukholmassa.

Riittämätön painolasti ja liian korkealla sijaitseva painopiste aiheuttiva Vasa-laivan kellahtamisen kumoon Tukholmassa neitsytmatkallaan vuonna 1628 alle merimailin purjehduksen jälkeen.

Rakentajat olivat havainneet aluksen ongelmat jo satamassa, mutta kuningas Kustaa Aadolf oli niin innokas näkemään laivan liittyvän Ruotsin Itämeren laivastoon, että kukaan ei uskaltanut kertoa kuninkaalle ongelmista.

HMS Victory: lippulaiva katosi jäljettömiin

HMS Victory upposi lokakuussa 1744.

Jo vesillelaskun aikana vuonna 1740 laivanrakentajat havaitsivat, että Britannian kanaalilaivaston lippulaiva HMS Victory oli rakennusvirheen vuoksi hankala ohjattava etenkin tuulisella säällä. Kun laivasto vuonna 1744 oli matkalla Englannin kanaaliin, kun puhkesi rajuilma. Lokakuun 4. päivänä muut alukset kadottivat Victoryn näkyvistään.

Vasta vuonna 2009 meriarkeologit löysivät kaksi aluksen pronssitykeistä. Ne sijaitsivat yli 80 kilometrin päässä paikasta, johon britit uskoivat aluksen miehistöineen uponneen.

HMS Guardian: vuotava alus sinnitteli pitkälle

HMS Guardian törmäsi jouluaattona 1784 jäävuoreen. Kuin ihmeen kaupalla se pysyi pinnalla vielä yli 2 000 kilometriä.

Jouluaattona 1784 HMS Guardian törmäsi jäävuoreen Tyynenmeren eteläosassa. Törmäys jätti aluksen runkoon niin ison reiän, että se oli vaarassa upota hetkenä minä hyvänsä. Kapteeni Edward Riou päätti kuitenkin yrittää päästä sillä maihin.

Yhdeksässä viikossa alus taittoi 2 100 kilometrin matkan Kapkaupunkiin, jossa Riou ohjasi sen matalikkoon estääkseen sitä hajoamasta kokonaan. Hirmumyrsky teki aluksesta selvää siitä huolimatta.

Médusen ihmissyöjät

Jean Louis Théodore Géricault: Medusan lautta

Epäpätevä henkilö nimitettiin poliittisista syistä ranskalaisen Méduse-fregatin kapteeniksi. Matkalla Senegaliin sattui onnettomuus, kun 2. heinäkuuta 1816 Méduse ajoi hiekkasärkälle 50 kilometrin päähän Afrikan rannikosta.

Myrskyn yltyessä Médusen miehistö ja matkustajat evakuoitiin. Osa heistä siirtyi kahteen pelastusveneeseen ja 146 naista ja miestä tukkilautalle. Kun kapteenille selvisi, että veneet eivät jaksaneet vetää lauttaa perässään, hän katkaisi köydet ja jätti lautalla olijat oman onnensa nojaan. Kun lautalle jääneet pelastettii 17 heinäkuuta, jäljellä oli enää 15 matkustajaa. He olivat pysytelleet hengissä syömällä muita haaksirikkoisia.

SS Central America: kultakuume

J. J. Childs: SS Central America uppoaa 1857.

Kun siipiratashöyrylaiva SS Central America upposi hirmumyrskyssä Etelä-Georgian edustalla 12. syyskuuta 1857, vallitseva taloudellinen lama vain syveni.

Aluksen lastina oli nimittäin 14 tonnia kultaa, jotka oli tuotu Kalifornian kultakentiltä. Menetys herätti epäilykset siitä, pystyisikö hallitus pönkittämään olemassa olevilla kultavarannoilla jo muutenkin horjuvaa dollaria. 578 matkustajasta noin 400 menetti henkensä.

USS Cairo: ensimmäinen torpedon uhri

J. J. Childs: USS Cairo Mississippillä, 1862.

Yhdysvaltojen sisällissodan aikana (1861-65) panssaroitu tykkialus USS Cairo oli miinanraivaustehtävissä Yazoojoella, joka on Mississippin sivujoki.

12. joulukuuta 1862 tuntematon taho laukaisi torpedon kohti Cairoa, joka upposi heti. Cairosta tuli siten historian ensimmäinnen torpedon upottama sotalaiva.

SS Sultana: aikansa kakkosuutinen

SS Sultana

SS Sultanan höyrykattilat räjähtivät, kun siipiratashöyryalus oli 27. huhtikuuta 1865 matkalla Mississippiä pohjoiseen. Vaikka SS Sultanalla oli lupa kuljettaa 376 matkustajaa, laivalla oli noin 2 400 henkeä – joista useimmat olivat sisällissodasta palaavia sotilaita.

Noin 1 800 ihmistä kuoli joko räjähdykseen tai jääkylmään jokiveteen. Onnettomuus ei kuitenkaan ehtinyt herättää suurta huomiota, sillä presidentti Abraham Lincoln ammuttiin vain alle kaksi viikkoa sen jälkeen.

SS Gothenburg: rikkaat upposivat nopeasti

SS Gothenburg

Helmikuussa 1875 matkustajalaiva SS Gothenburg törmäsi Isoon valliriuttaan. Alus alkoi upota, ja myrskyn vuoksi pelastusveneitä ei saatu laskettua vesille.

Vaikka hait kiertelivät laivaa, matkustajat hyppivät laidan yli mereen päästäkseen uimaan maihin. Koska moni kuljetti omaisuuttaan kultana rahavyössä, he upposivat nopeasti pohjaan raskaan vyön painosta.

RMS Titanic: liian vähän pelastusveneitä

RMS Titanicin keula nähtynä suomalaisvalmisteisesta MIR I -sukellusaluksesta.

RMS Titanic uppsi neitsytmatkallaan Atlantiin 15. huhtikuuta 1912, 2 227:sta laivalla olleesta selviytyi vain 710.

Aluksen pelastusveneissä oli tilaa vain 1 178 hengelle, mikä sekin oli enemmän kuin määräykset vaativat. Tuolloin Britannian lakien mukaan laivan pelastuskapasiteetti määriteltiin nimittäin tonniston eikä suinkaan matkustajamäärän mukaan.

SS Florizel: konemestari kaipasi perhettään

Cape Racen majakka Newfoundlandissa sijaitsee lähellä paikkaa, johon SS Florizel haaksirikkoutui 1918. Onnettomuuden syynä oli se, että konemestari halusi käydä kotonaan.

Helmikuun 23. päivän vastaisena yönä vuonna 1918 matkustajalaiva SS Florizel törmäsi myrskyssä kallioon Cape Racen luona Newfoundlandissa. Onnettomuutta tutkittaessa selvisi, että konemestari J. V. Reader oli vastoin käskyjä alentanut moottorin tehoa, jolloin kapteeni luuli laivan olevan todellista pitemmällä ja hän käänsi ruoria kiertääkseen Cape Racen.

Readerin tarkoituksena oli saada laiva saapumaan Halifaxiin niin myöhään, että miehistön olisi ollut yövyttävä satamassa. Se olisi antanut hänelle aikaa käydä kotonaan. 123 laivalla olleesta 79 menehtyi.

HMS Carpathia: torpedon upottama pelastusalus

HMS Carpathia pelasti 708 Titanicilta selvinnyttä, mutta saksalainen torpedo upotti sen vuonna 1918.

Cunard Line -yhtiön HMS Carpathia oli ensimmäinen, joka ehti uponneen Titanicin luo. Carpathialle nostettiin merestä 708 onnettomuudesta selvinnyttä.

Ensimmäisessä maailmansodassa Carpathia kuljetti elintarvikkeita ja muita varusteita Atlantin yli. 17. heinäkuuta 1918 siihen osui saksalainen torpedo lähellä Irlannin rannikkoa. Viisi miehistön jäsentä menetti henkensä, mutta 57 muuta aluksella ollutta saatiin pelastettua.

SS Sauternes: Tanskan kruunuja Lontoosta

SS Sauternes katosi 7. joulukuuta 1941 hyiseen mereen Svinoyn edustalle Färsaarilla.

Kaikki 25 matkustajaa ja miehistön jäsentä katosivat jääkylmään mereen, kun SS Sauternes 7. joulukuuta 1941 murskautui vasten Svínoyn kallioita Färsaarilla. Myrskytuulen vuoksi kukaan ei päässyt apuun.

Laivan mukana upposivat 22 500 Tanskan kruunua, jotka oli valmistettu Lontoossa. Saksan miehittämä Tanska ei pystynyt itse toimittamaan rahaa Pohjois-Atlantilla sijaitseville saarille.

Ehkä sinua kiinnostaa...