Savukkeet olivat yksi 1900-luvun suurista myyntimenestyksistä.
Käsin käärityt savukkeet olivat alun perin kalliita ylellisyystuotteita, mutta teollinen valmistus laski hintaa ja toi ne kaikkien ulottuville.
Myyntiä vauhditettiin massiivisilla mainoskampanjoilla.
Yhdysvalloissa savukkeiden myynti saavutti huippunsa 1960-luvun puolivälissä, jolloin savukkeita kului asukasta kohti keskimäärin 4 000 vuodessa eli 12 savuketta päivässä – vaikka asiantuntijat olivat jo kauan sitten osoittaneet, että tupakointi oli terveydelle vaarallista.
Vuosisadan alussa keuhkosyöpä oli vielä harvinainen tauti, mutta pian siitä tuli yksi yleisimmistä syövistä.
Joitakin savukemerkkejä mainostettiin muita terveellisempinä.
Esimerkiksi 1930-luvun mainos väittää, että Lucky Strike oli erityisen hyvää kurkulle, sillä sen tupakka oli paahdettu. 20 679 lääkärin kerrottiin tukevan väitettä.
Tupakkayhtiö oli lähettänyt ilmaisia savukkeita noin 150 000 lääkärille kolmen vuoden ajan ja kysynyt heiltä, ärsyttikö Lucky Strike heidän mielestään kurkkua muita savukkeita vähemmän.