Muotitalo Chanel ei ole koskaan myynyt parfyymiä nimeltä Chanel No 4. Chanel No 5 syntyi, kun muodinluoja Coco Chanel pyysi venäläissyntyistä parfymööriä Ernest Beaux’ta luomaan kymmenen tuoksun koesarjan.
Beaux’n oli esitellyt Chanelille venäläinen suurherttua Dmitri Pavlovitš, jonka kanssa Chanelilla oli tuolloin suhde.
Kun Beaux esitteli koesarjansa, Coco Chanel piti eniten tuoksusta numero viisi, ja viisi oli kaiken lisäksi hänen onnenlukunsa.
Chanel julkisti tuoksun 5. toukokuuta 1921 ja lahjoitti sitä ystävilleen, jotka ihastuivat siihen. Lisäksi uutta tuoksua lahjoitettiin Chanelin Pariisin muotiliikkeen parhaille asiakkaille, ja liikkeen sovitushuoneet hajustettiin sillä – aivan kuten nykyäänkin.
Vuonna 1924 Chanel solmi yhteistyösopimuksen ranskalaisen liikemiehen Pierre Wertheimerin kanssa, ja tämä osti 70 prosenttia Chanelin parfyymiyhtiöstä. Chanelin ystävä Théophile Bader omisti 20 prosenttia ja Chanel itse loput 10 prosenttia.
Toisen maailmansodan jälkeen Chanelille maksettiin vain kaksi prosenttia parfyymiyhtiön voitosta.
Chanel yritti oikeusteitse saada nimikkotuoksuaan taas hallintaansa, mutta turhaan.
Wertheimerin suku omistaa yhä Chanel No 5 -parfyymin oikeudet.