E.J. Brach & Sons
Poika ottaa karkkia

Miksi lapset saavat karkkia halloweenina?

1950-luvulle saakka halloweenina talosta taloon kiertävät lapset saivat palkkioksi pähkinöitä ja leivonnaisia. Sitten nokkelat mainosnikkarit punoivat juonen makeisten myynnin lisäämiseksi.

Tapa jakaa lapsille karkkeja halloweenina on yhdysvaltalaisten makeisvalmistajien keksintöä. 1950-luvulle asti ovelta ovelle kiertäville lapsille annettiin yleensä kolikoita, leluja, pähkinöitä tai kotitekoisia leivonnaisia. Makeisteollisuus äkkäsi halloweenissa hyvän markkinaraon ja alkoi markkinoida makeisia osana halloweenin viettoa.

Poika ottaa karkkia

Mainostajat onnistuivat yhdistämään makeiset halloweeniin – muun muassa tällä mainoksella vuodelta 1962.

© E.J. Brach & Sons

Makeisteollisuuden mainosnikkarit olivat jo pitkään etsineet juhlapyhää, jonka viettoon namut voitaisiin luontevasti yhdistää. Vuodesta 1916 lähtien makeisteollisuus mainosti useiden vuosien ajan itse keksimäänsä Candy Daytä eli ”Karkkipäivää”, joka ajoittui lokakuun toiseen sunnuntaihin ja jonka tarkoitus oli makeisvalmistajien mukaan juhlistaa ystävyyttä lahjoittamalla karamelleja.

Läpimurto tapahtui 1950-luvulla

Mainostajat julkaisivat mainoksia sanomalehdissä, palkkasivat näyttelijöitä mainoksiin ja jakoivat ilmaisia makeisia mm. orpolapsille ja iäkkäille rouville. Suuri läpimurto koettiin kuitenkin vasta 1950-luvulla, kun makeisteollisuus sai kaupat mainostamaan makeisia osana niin ikään lokakuussa vietettävää halloweenia.

Yhdysvaltojen suosituimmat halloween-karkit

Markkinointi tuotti tulosta. Lapset ihastuivat makeisiin heti, ja ne helpottivat myös aikuisten elämää, koska he saattoivat ostaa suuria määriä valmiiksi pakattuja makeisia jaettavaksi naapuruston lapsille. Jo 1970-luvulla lapsille jaettiin halloweenina lähes pelkästään karkkia.