Idea syntyi Aki Maitan päässä nopeasti. 30-vuotias japanilainen oli nähnyt juuri tv-mainoksen, jossa pieni poika valitti, ettei saanut viedä lemmikkikilpikonnaansa kouluun. Maita istui pienessä asunnossaan ja mietti kuumeisesti. Ehkä hän voisi keksiä lemmikin, joka olisi siisti ja vaivaton eikä veisi paljon tilaa?
Ajattelutyön tuloksena syntyi Tamagotchi – pieni digitaalinen lemmikki, jota pystyi kantamaan avaimenperässä. Vuonna 1995 Aki Maita ei sitä vielä tiennyt, mutta hänen ideastaan tulisi yksi historian suosituimmista leluista, jota myytäisiin yli 80 miljoonaa kappaletta maailmanlaajuisesti.
Keksijä jäi tyhjin käsin
Maita työskenteli leikkikaluja valmistavassa Bandai-yhtiössä ja riensi ideoineen heti yrityksen suunnittelijan luo, joka auttoi häntä valmistamaan prototyypin. Maita jakoi kaksisataa virtuaalilemmikkiä pikkutytöille ja kirjasi tarkasti ylös näiden reaktiot muun muassa lelun muotoiluun ja väreihin.
Tamagotchit tulivat myyntiin vuonna 1996, ja niistä tuli jättimenestys. Pian tamagotcheja myytiin yli 30 maassa, ja digitaalinen pikkuotus esiintyi elokuvissa ja tietokonepeleissä.
Maitan epäonneksi hän ei päässyt hyötymään tamagotchien valtavasta taloudellisesta menestyksestä, sillä työnantaja omisti oikeudet leluun. Maita ei saanut edes ylennystä, palkankorotusta tai bonusta, vaikka hänen keksintönsä toi yritykselle satoja miljoonia.