Sosiaaliset mediat

Kuka keksi sosiaalisen median?

Vuonna 1997 SixDegrees.com-sivusto aloitti uuden digiaikakauden. Pian huomattiin, ettei aika ollut vielä kypsä sosiaaliselle medialle.

Vuonna 1997 SixDegrees.com-sivusto aloitti uuden digiaikakauden. Pian huomattiin, ettei aika ollut vielä kypsä sosiaaliselle medialle.

Shutterstock

Ensimmäisen nykystandardeilla sosiaalisena mediana pidettävän alustan perusti yhdysvaltalainen Andrew Weinreich. Hän antoi toukokuussa 1997 aloittaneelle palvelulleen nimeksi Six Degrees. Sen käyttäjät pystyivät luomaan profiileja, tutustumaan muihin käyttäjiin, lähettämään kavereille viestejä ja kirjoittamaan postauksia.

Sivusto oli aluksi suosittu, ja aktiivisimmillaan sillä oli noin 3,5 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää. Vaikka Six Degreesistä tuli melko suosittu, teknisen kehityksen taso rajoitti sen toimintaa.

1990-luvun lopulla kaikilla ei suinkaan ollut pääsyä internetiin esimerkiksi siksi, että verkon käyttö oli maksullista. Six Degreesiäkin käytettiin siksi varsin maltillisesti.

Weinreichin mukaan oli iso puute, että digitaalikamerat ja matkapuhelimet eivät olleet vielä lyöneet itseään läpi ja että kuvien ja videoiden jakaminen ei ollut yleistä.

Viimeinen, mutta ei suinkaan vähäisin, este somen menestymiselle oli se, että verkkomarkkinointi ei ollut vielä yleistä. Six Degrees ei pystynytkään hyödyntämään suosiotaan taloudellisesti.

Sosiaaliset mediat

Some on verottanut vapaa-aikaamme jo vuodesta 1997.

© Shutterstock

”Olimme liikkeellä liian varhain”

Andrew Weinreichillä kävi hyvä onni, kun hän joulukuussa 1999 myi uraauurtavan mutta konkurssia lähestyvän palvelunsa mediayhtiölle 125 miljoonalla dollarilla. Uusi omistajakaan ei lyönyt Six Degreesillä rahoiksi, ja palvelu sulkeutui jo vuoden päästä, kun IT-kupla puhkesi.

Palvelun sulkeutuessa vuonna 2000 Weinreich totesi, että huono menestys johtui siitä, että Six Degrees oli edellä aikaansa.

”Olimme liikkeellä liian varhain. Ajoitus ratkaisee”, Weinreich sanoi.