Ensimmäisen nykystandardeilla sosiaalisena mediana pidettävän alustan perusti yhdysvaltalainen Andrew Weinreich. Hän antoi toukokuussa 1997 aloittaneelle palvelulleen nimeksi Six Degrees. Sen käyttäjät pystyivät luomaan profiileja, tutustumaan muihin käyttäjiin, lähettämään kavereille viestejä ja kirjoittamaan postauksia.
Sivusto oli aluksi suosittu, ja aktiivisimmillaan sillä oli noin 3,5 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää. Vaikka Six Degreesistä tuli melko suosittu, teknisen kehityksen taso rajoitti sen toimintaa.
1990-luvun lopulla kaikilla ei suinkaan ollut pääsyä internetiin esimerkiksi siksi, että verkon käyttö oli maksullista. Six Degreesiäkin käytettiin siksi varsin maltillisesti.
Weinreichin mukaan oli iso puute, että digitaalikamerat ja matkapuhelimet eivät olleet vielä lyöneet itseään läpi ja että kuvien ja videoiden jakaminen ei ollut yleistä.
Viimeinen, mutta ei suinkaan vähäisin, este somen menestymiselle oli se, että verkkomarkkinointi ei ollut vielä yleistä. Six Degrees ei pystynytkään hyödyntämään suosiotaan taloudellisesti.