Yhdysvallat oli 1920-luvulla maailman rikkain valtio, ja sen kansalaisten vauraus kasvoi silloin vuosi vuodelta. Lisääntyneitä käyttövarojaan amerikkalaiset kuluttivat etenkin elektroniikkaan ja autoihin.
Aikakauden suosituimpien kulutustavaroiden kysyntä lisääntyi sitä mukaa kuin ne kehittyivät yhä paremmiksi.
Niin radioiden, puhelinten, sähköparranajokoneiden kuin jääkaappienkin laatu parani, ja samalla hinnat laskivat, kun liukuhihnatyö yleistyi teollisuudessa.
1920-luvulla Yhdysvaltojen kasvavalla keskiluokalla olikin siten varaa tavaroihin, joita ennen vain pieni ja rikas yläluokka oli pystynyt ostamaan.
Yksi Yhdysvaltojen talouskasvuun eniten vaikuttaneista asioista oli auto.
Autojen myynnin kasvun vaikutukset heijastuivat monille aloille kaikkialla Yhdysvalloissa, ja terästeollisuus, kumitehtaat ja nahkayritykset menestyivät myymällä raaka-aineita 26 miljoonaan autoon.
Autokannan lisääntyminen johti myös tieverkon parantamiseen, mikä toi töitä kymmenilletuhansille ihmisille.
Uusien teiden varsille nousi huoltoasemia ja ravintoloita, joissa myös tarvittiin työvoimaa, ja esimerkiksi Texasin osavaltio rikastui autoissa tarvitulla öljyllä.
Talojen myynti kasvoi, ja muuttofirmat ja huonekaluteollisuus hyötyivät. Koko vuosikymmenen kestävää kulutusjuhlaa vietettiin ilon ja optimismin merkeissä.
Urheilu yhdisti yhdysvaltalaiset
Viikkotyöaika laski 1920-luvulla 48,8 tuntiin, ja vuodesta 1926 lähtien Fordin autotehdas oli viikonloput kiinni.
Pian monet konsernit seurasivat perässä.
Suuri osa lisääntyneestä vapaa-ajasta kului penkkiurheilun parissa.
Nyrkkeily, baseball ja amerikkalainen jalkapallo olivat suosituimpia yleisölajeja, ja urheilutähdet tienasivat suuria summia.
Lapsityö jatkui edelleen
Vaikka työttömyys laski Yhdysvalloissa 1920-luvulla 12 miljoonasta vain kolmeen miljoonaan, köyhyys ei poistunut.
60 prosentissa perheistä myös lasten piti osallistua elannon hankkimiseen esimerkiksi työskentelemällä tehtaissa, auttamalla maatiloilla tai myymällä lehtiä kadulla.
Etenkin maanviljelijät ja afroamerikkalaiset kärsivät köyhyydestä iloisella vuosikymmenellä.
Auton voittokulku alkoi
Kuohuvalla 20-luvulla joka 7. yhdysvaltalaisesta tuli auton omistaja – ja puolet heistä osti T-Fordin.
Se oli toimintavarma ja helppo huoltaa, ja sen hinta laski vuosi vuodelta Henry Fordin tehostaessa liukuhihnatyötä tehtaissaan.
1920 T-Ford maksoi 395 dollaria (nykyrahassa noin 4 500 euroa), ja vuonna 1925 hinta oli laskenut jo 260 dollariin (noin 3 400 euroa).
Talot tavoittelivat taivaita
New York sai ensimmäiset pilvenpiirtäjänsä 1800-luvulla, ja 1920-luvulla niitä nousi paljon lisää.
Vuonna 1927 New Yorkin puhelinyhtiö rakensi Manhattanille 150 metriä korkean pääkonttorin, ja seuraavana vuonna valmistui 31-kerroksinen Standard Oil Building.
Vuonna 1928 aloitettu art deco -tyylinen 319,8 metriä korkea Chrysler Building oli valmistuessaan vuonna 1930 maailman korkein rakennus.