Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Tuntematon ihmislaji näyttää risteytyneen nykyihmisen kanssa 200 000 vuotta sitten.

© Bob Wilder/University at Buffalo
Tiede

Uusi löytö: Sylki paljasti uuden ihmislajin

Outo vaihtelu ihmissyljen proteiineissa hämmästyttää tutkijoita. Vaihtelu näyttää nimittäin viittaavan siihen, että tähän asti tuntematon ihmislaji risteytyi esivanhempiemme kanssa 200 000 vuotta sitten.

Alun perin Buffalon yliopiston tutkijoiden piti tutkia musiini-7-proteiineja selvittääkseen niiden terveyttä edistävän vaikutuksen ihmisessä.

Musiini-7 tekee syljen limaiseksi, ja arvellaan, että se auttaa myös elimistöä pääsemään eroon haitallisista bakteereista.

Tutkimuksessa törmättiin kuitenkin outoon varianttiin hyödyllisestä proteiinista.

Tällöin tutkimus syljen merkityksestä ihmiskehossa muuttui tutkimukseksi nykyihmisen kehityshistorian 200 000 vuodesta.

Laina nykyihmisen dna:ssa

Esivanhempamme jakoivat maapallon muiden ihmislajien, kuten neandertalinihmisten ja denisovanihmisten, kanssa. Hiljattain on saatu selville myös se, että nämä ihmislajit risteytyivät nykyihmisen kanssa ja että siksi niiden dna:ta on säilynyt nykyihmisen dna:ssa.

Musiini-7-proteiinin ansiosta näyttää nyt siltä, että vielä yksi muukin ihmislaji on tuonut oman lisänsä nykyihmisen dna-pooliin, toteaa Omer Gokcumen, yksi sylkitutkimukseen osallistuneista tutkijoista:

"Hämmästyimme tulosta, mutta todennäköisin selitys oudolle vaihtelulle oli "arkaainen introgressio" eli geneettisen materiaalin saanti tuntemattomalta muinaiselta ihmislajilta", Gokcumen sanoo.

Haamulaji

Tuntematon ihmislaji, jolta proteiinivariantti on peräisin, voi olla jo fossiililöydöistä tunnettu laji tai laji, josta ei ole muita todisteita.

"Toistaiseksi sitä pidetään eräänlaisena haamulajina, sillä emme ole löytäneet sen fossiileita", Omer Gokcumen sanoo.

Tutkijat uskovat, että haamulajin dna:ta sekoittui esivanhempiemme perimään noin 200 000 vuotta sitten.