Vuoristoradat: Kutkuttavan kauhun metsästys
Keksijä LaMarcus Thompsonin vuonna 1884 rakentaman ensimmäisen vuoristoradan vauhti ei päätä huimannut, mutta laite veti yleisöä. Pian alkoi vuoristoratojen kulta-aika, jolloin vuoristoradat muuttuivat yhä korkeammiksi, nopeammiksi ja hurjemmiksi.

Vuoristorata oli Yhdysvaltojen suosituin huvipuistolaite lähes 50 vuoden ajan, ja aina kun yksi purettiin, tilalle rakennettiin kolme.
Ensimmäinen hurja vuoristoratakokeilu
Pieni junanvaunu rullasi ylös Pennsylvaniassa Yhdysvalloissa sijaitsevan Mount Pisgah -vuoren rinnettä.
Metallipyörät kirskuivat kiskoja vasten, mutta tupaten täynnä olevassa vaunussa oli aivan hiljaista.
Parhaimpiinsa pukeutuneet matkustajat katselivat totisina ympärillään avautuvia maisemia. He olivat kaikki kuulleet juttuja Mount Pisgahin ”huviajelusta”.
Vuonna 1872 Yhdysvalloissa kohistiin Mount Pisgahin Mauch Chunk Switchback -radasta, josta oli tullut yksi maan tunnetuimmista nähtävyyksistä ja joka hävisi suosiossa vain Niagaran putouksille.
Kahteen höyrykoneeseen kytketyt teräsvaijerit hinasivat vaunun 384 metriä korkean harjanteen huipulle. Sitten se lähti syöksymään alaspäin ja matkustajat saivat itse kokea, miksi radasta pidettiin niin suurta kohua.
The Valley Gazette -lehden toimittaja kuvaili hurjaa kyytiä artikkelissaan: ”Vaunu syöksyi hirvittävää vauhtia rinnettä alas, ja erään herran olkihattu putosi mutkassa hänen päästään.
Naiset upottivat kyntensä puisiin istuimiin, jotta eivät olisi lentäneet ulos, ja eräs kalpea äiti puristi tiukasti pientä poikaansa. Naisten hameenhelmat lepattivat, mutta kuljettaja ei antanut armoa.
Vauhti vain kiihtyi, kunnes koivut, kuuset, kalliot ja taivas vilisivät silmissä. Matkustajilla oli täysi työ pysyä istuimillaan, ja mutkissa vauhti painoi heidät tiukasti toisiaan vasten.
Jonkin ajan kuluttua pikkupoika alkoi nauttia kyydistä, mutta hänen äitiparkansa pelkäsi yhä pyörtyvänsä.”
Mauch Chunk oli Yhdysvaltojen ensimmäinen mekaaninen vuoristorata, ja siitä tuli suosittu huvikohde sattumalta.
Rata oli alun perin rakennettu hiilen kuljettamista varten, mutta sen omistajat oivalsivat pian, että sitä saattoi käyttää myös huvitteluun. Radasta tuli niin suosittu, että vuonna 1872 sitä alettiin käyttää ainoastaan huviajeluihin.
Liikemiehet vainusivat pian vuoristoratojen mahdollisuudet. Mauch Chunk -rata oli suosittu syrjäisestä sijainnistaan huolimatta.
Jos vastaava elämys olisi tarjolla suurkaupungissa, menestys olisi taattu. Alkoi yli 40 vuotta kestänyt vuoristoratojen kultakausi, jolloin Yhdysvaltoihin kohosi yhä korkeampia, nopeampia ja hurjempia ratoja.