Jerry cans, Operation Overlord, Normandiet

Saksalaiskanisteri siivitti liittoutuneet voittoon

Kun saksalaisjoukot vuonna 1940 rynnistivät Euroopan halki, vuotavat polttoainekanisterit uhkasivat liittoutuneiden sotaponnisteluja. Silloin britit ja yhdysvaltalaiset päättivät matkia vihollista.

Kun saksalaisjoukot vuonna 1940 rynnistivät Euroopan halki, vuotavat polttoainekanisterit uhkasivat liittoutuneiden sotaponnisteluja. Silloin britit ja yhdysvaltalaiset päättivät matkia vihollista.

PhotosNormandie/Flickr & Kornienko Alexandr/Imageselect

Liittoutuneet tarvitsivat vuonna 1942 Pohjois-Afrikassa paljon polttoainetta, mutta iso osa siitä meni hukkaan, kun kanisterit eivät olleet tiiviitä.

”Aavikon auringossa ne pullistuivat ja saumat ratkesivat ja alkoivat vuotaa”, upseeri Richard M. Daniel kuvaili brittien peltikanistereita.

Saksan miehittäessä Norjan vuonna 1940 britit olivat nähneet vihollisilla tiiviitä ja kestäviä kanistereita, mutta niiden tekotapa selvisi vasta myöhemmin yhdysvaltalaisen Paul Pleissin ansiosta.

Insinööri Pleiss työskenteli ennen sotaa Berliinissä ja osallistui 20-litraisen teräskanisterin, Wehrmacht-Einheitskanisterin, tuotantoon.

Kanisterin oli kehittänyt neljä vuotta aiemmin Schwelmer Eisenwerk Müller & Co. -yritys Hitlerin määräyksestä.

Natsit valmistautuivat salamasotaan, mikä tarkoitti, että valtavia määriä polttoainetta oli kuljetettava pitkiä matkoja.

Wehrmacht-Einheitskanister läheltä:

Ennen sotaa Pleiss hankki kolme kanisteria, ja syksyllä 1940 hän luovutti ne liittoutuneille kopioitavaksi.

Hanke sai vauhtia vasta vuonna 1943, ja sittemmin uusista kanistereista oli hyötyä etenkin Normandian maihinnousun jälkeen.

”Ilman kanistereita olisi ollut mahdotonta edetä Ranskan halki saksalaisten salamasotaakin vauhdikkaammin”, totesi Yhdysvaltojen presidentti Roosevelt.

Kanisteria käytetään yhä. Nimi jerrykannu, jerry can, viittaa brittien saksalaisille antamaan liikanimeen jerries.