
Gottleb Daimler (vas.) ja Wilhelm Maybach (oik.)
Aivot keksinnön takana: Kaverukset vauhdittivat maailmaa
Wilhelm Maybach oli 15-vuotias orpo, kun hän vuonna 1861 pääsi oppiin hyväntekeväisyysjärjestön omistamaan konepajaan.
Siellä hänen esimiehenään oli insinööri Gottlieb Daimler, ja miehet ystävystyivät ja muuttivat historiaa.
Daimler ja Maybach keksivät polttomoottorin, joka oli tuolloin tunnettuja moottoreita paljon kevyempi ja sopi siten myös kaksipyöräisiin ajoneuvoihin.
Ensin polttomoottori otettiin käyttöön moottoripyörissä ja sitten autoissa, ilmalaivoissa ja lentokoneissa.
Historian tunnettuja moottoripyöriä

Velosipedi
Ranska, 1867
Voimanlähde: Höyry
Nopeus: 14 km/h

Reitwagen
Saksa, 1885
Voimanlähde: Bensiini
Nopeus: 11 km/h

Harley-Davidson
Yhdysvallat, 1938
Voimanlähde: Bensiini
Nopeus: 150 km/h





Reitwagen lukuina
- Moottori: Bensiinimoottori
- Teho: 0,5 hv
- Huippunopeus: 11 km/h
- Jarrut: Takana
- Valmistusvuosi: 1885
Moottori on satulan alla
Bensiinikäyttöisessä polttomoottorissa oli niin sanottu kuumaputkisytytys. Järjestelmä on vakaa, mutta yli 11 kilometrin tuntivauhdissa moottorin lämpö voi sytyttää satulan tuleen.
Sivupyörät pitävät ajoneuvon tiellä
Moottoripyörän kummallakin sivulla on apupyörä, joka vakauttaa ajoa ja varmistaa, ettei pyörä kaadu hitaassa vauhdissa.
Runko on tehty puusta
Nopeutta säädetään vaihteilla
Hihna (1) siirtää moottorista tehon kahteen hammaspyörään (2), jotka pyörittävät takarengasta. Nopeutta voidaan säätää siirtämällä hihnaa kahvalla kahden erikokoisen hihnapyörän välillä (3).

Moottori käytti polttoaineena alkoholia, ja se kehitti noin 3,5 barin höyrynpaineen. Huippunopeus oli noin 24 km/h.
Alkoholilla kulkeva kolmipyöräinen
Ranskalainen Louis-Guillaume Perreaux teki kokeita höyrykäyttöisillä moottoripyörillä ja esitteli Pariisin teollisuusnäyttelyssä vuonna 1884 kolmipyöräisen moottoripyörän.
Pyörä kulki höyryn voimalla noin 50 kilometriä, minkä jälkeen vesisäiliöt piti täyttää uudelleen.

2020: Pyörästä on kopio museossa
Alkuperäinen Reitwagen tuhoutui vuonna 1903 Daimler-Motoren-Gesellschaftin palossa Stuttgartissa, mutta siitä on kopioita monessa museossa, muun muassa Mercedes-Benz-museossa Stuttgartissa.
Museon noin 160 ajoneuvon kokoelmaa ylläpitävä keskus toimittaa myös varaosia vanhojen Mercedes Benz -ajoneuvojen omistajille.