Shutterstock

Pyörä kulki bensiinillä

Maybachin ja Daimlerin Reitwagen, jossa oli bensiinikäyttöinen polttomoottori, toteutti haaveet luotettavasta ja helppokäyttöisestä kulkupelistä.

Gottleb Daimler (vas.) ja Wilhelm Maybach (oik.)

© Imageselect

Aivot keksinnön takana: Kaverukset vauhdittivat maailmaa

Historian tunnettuja moottoripyöriä

© ROGERIOMACHADO

Velosipedi

Ranska, 1867
Voimanlähde: Höyry
Nopeus: 14 km/h

© Shutterstock

Reitwagen

Saksa, 1885
Voimanlähde: Bensiini
Nopeus: 11 km/h

© Shutterstock

Harley-Davidson

Yhdysvallat, 1938
Voimanlähde: Bensiini
Nopeus: 150 km/h

Reitwagen lukuina

  • Moottori: Bensiinimoottori
  • Teho: 0,5 hv
  • Huippunopeus: 11 km/h
  • Jarrut: Takana
  • Valmistusvuosi: 1885
ART Collection/Imageselect

Moottori on satulan alla

Bensiinikäyttöisessä polttomoottorissa oli niin sanottu kuumaputkisytytys. Järjestelmä on vakaa, mutta yli 11 kilometrin tuntivauhdissa moottorin lämpö voi sytyttää satulan tuleen.

ART Collection/Imageselect

Sivupyörät pitävät ajoneuvon tiellä

Moottoripyörän kummallakin sivulla on apupyörä, joka vakauttaa ajoa ja varmistaa, ettei pyörä kaadu hitaassa vauhdissa.

ART Collection/Imageselect

Runko on tehty puusta

ART Collection/Imageselect

Nopeutta säädetään vaihteilla

Hihna (1) siirtää moottorista tehon kahteen hammaspyörään (2), jotka pyörittävät takarengasta. Nopeutta voidaan säätää siirtämällä hihnaa kahvalla kahden erikokoisen hihnapyörän välillä (3).

ART Collection/Imageselect & JoJan

Moottori käytti polttoaineena alkoholia, ja se kehitti noin 3,5 barin höyrynpaineen. Huippunopeus oli noin 24 km/h.

© Edward Henry Knight

Alkoholilla kulkeva kolmipyöräinen

Ranskalainen Louis-Guillaume Perreaux teki kokeita höyrykäyttöisillä moottoripyörillä ja esitteli Pariisin teollisuusnäyttelyssä vuonna 1884 kolmipyöräisen moottoripyörän.

Pyörä kulki höyryn voimalla noin 50 kilometriä, minkä jälkeen vesisäiliöt piti täyttää uudelleen.

© NPC Collection/Imageselect

2020: Pyörästä on kopio museossa

Alkuperäinen Reitwagen tuhoutui vuonna 1903 Daimler-Motoren-Gesellschaftin palossa Stuttgartissa, mutta siitä on kopioita monessa museossa, muun muassa Mercedes-Benz-museossa Stuttgartissa.

Museon noin 160 ajoneuvon kokoelmaa ylläpitävä keskus toimittaa myös varaosia vanhojen Mercedes Benz -ajoneuvojen omistajille.