Pyörä kulki bensiinillä

Maybachin ja Daimlerin Reitwagen, jossa oli bensiinikäyttöinen polttomoottori, toteutti haaveet luotettavasta ja helppokäyttöisestä kulkupelistä.

Maybachin ja Daimlerin Reitwagen, jossa oli bensiinikäyttöinen polttomoottori, toteutti haaveet luotettavasta ja helppokäyttöisestä kulkupelistä.

Shutterstock

Gottleb Daimler (vas.) ja Wilhelm Maybach (oik.)

© Imageselect

Aivot keksinnön takana: Kaverukset vauhdittivat maailmaa

Wilhelm Maybach oli 15-vuotias orpo, kun hän vuonna 1861 pääsi oppiin hyväntekeväisyysjärjestön omistamaan konepajaan.

Siellä hänen esimiehenään oli insinööri Gottlieb Daimler, ja miehet ystävystyivät ja muuttivat historiaa.

Daimler ja Maybach keksivät polttomoottorin, joka oli tuolloin tunnettuja moottoreita paljon kevyempi ja sopi siten myös kaksipyöräisiin ajoneuvoihin.

Ensin polttomoottori otettiin käyttöön moottoripyörissä ja sitten autoissa, ilmalaivoissa ja lentokoneissa.

© ROGERIOMACHADO

Velosipedi

Ranska, 1867
Voimanlähde: Höyry
Nopeus: 14 km/h

© Shutterstock

Reitwagen

Saksa, 1885
Voimanlähde: Bensiini
Nopeus: 11 km/h

© Shutterstock

Harley-Davidson

Yhdysvallat, 1938
Voimanlähde: Bensiini
Nopeus: 150 km/h

Moottori käytti polttoaineena alkoholia, ja se kehitti noin 3,5 barin höyrynpaineen. Huippunopeus oli noin 24 km/h.

© Edward Henry Knight

Alkoholilla kulkeva kolmipyöräinen

Ranskalainen Louis-Guillaume Perreaux teki kokeita höyrykäyttöisillä moottoripyörillä ja esitteli Pariisin teollisuusnäyttelyssä vuonna 1884 kolmipyöräisen moottoripyörän.

Pyörä kulki höyryn voimalla noin 50 kilometriä, minkä jälkeen vesisäiliöt piti täyttää uudelleen.

© NPC Collection/Imageselect

2020: Pyörästä on kopio museossa

Alkuperäinen Reitwagen tuhoutui vuonna 1903 Daimler-Motoren-Gesellschaftin palossa Stuttgartissa, mutta siitä on kopioita monessa museossa, muun muassa Mercedes-Benz-museossa Stuttgartissa.

Museon noin 160 ajoneuvon kokoelmaa ylläpitävä keskus toimittaa myös varaosia vanhojen Mercedes Benz -ajoneuvojen omistajille.