Pääsikö USA avaruuteen siivillä?

Avaruuskilvan huippuvuosina Yhdysvallat tutki avaruusmatkojen vaikutusta aerodynamiikkaan ja ihmiskehoon ja käynnisti siksi 1960-luvulla hankkeen, jossa oli tarkoituksena päästä avaruuteen raketin sijasta siivellisellä lentokoneella.

Avaruuskilvan huippuvuosina Yhdysvallat tutki avaruusmatkojen vaikutusta aerodynamiikkaan ja ihmiskehoon ja käynnisti siksi 1960-luvulla hankkeen, jossa oli tarkoituksena päästä avaruuteen raketin sijasta siivellisellä lentokoneella.

United States Air Force

Yhdysvaltalainen X-15, joka ylsi vuonna 1963 avaruuteen asti, oli siivillä varustettu kone, mutta se sai liikevoimansa rakettimoottorista, joka ei käytä palamiseen ilmakehän ilmaa vaan jossa hapetin on moottorin sisällä.

X-15 oli siis sekä lentokone että raketti ja sikäli vastaus on kyllä ja ei.

Yhdysvallat halusi X-15:n avulla tehdä tutkimusta, jossa tarkasteltiin erittäin korkealla ja kovaa lentämisen vaikutusta aerodynamiikkaan, ohjaukseen ja ihmisen fysiologiaan.

Jotta X-15 saatiin nousemaan avaruuteen asti, se kuljetettiin osan matkasta B-52-pommikoneen alla.

B-52 lensi omaan lakikorkeuteensa noin 14 kilometriin ja irrotti sitten X-15:n, joka sytytti rakettimoottorinsa ja lensi 6 106 kilometrin tuntivauhdilla enimmillään 108 kilometrin korkeuteen.

Rakettipolttoaine loppui 10 minuutissa, ja sen jälkeen kone liiti turvallisesti maahan.

Nasan lentäjät tekivät X-15:llä yhteensä 199 koelentoa, joista kaksi ylsi avaruuteen yli sadan kilometrin korkeudelle ja 13 ylitti ilmavoimien avaruuden rajaksi asettaman 80 kilometrin korkeuden.

Yksi lentäjä kuoli teknisten ongelmien takia vuonna 1967, ja Nasa lopetti X-15-ohjelman seuraavana vuonna.