Kun zeppeliinin piti laskeutua, miehistö päästi kaasua laskeakseen ilmalaivaa alemmas ja heitti sitten köysiä maahenkilökunnalle.

Miten zeppeliinillä laskeuduttiin?

Zeppeliinit näyttivät varmaan upeilta taivaalla, mutta miten ne oikein laskeutuivat?

Ilmalaivoja käytettiin paljon 1900-luvun alussa. Niiden laskeutuminen oli kuitenkin hankalaa. Kun ilmalaiva lähestyi laskeutumispaikkaa, miehistö laski ilmalaivaa kannattelevaa vetyä tai heliumia pois, jotta alus vajoaisi. Kun ilmalaiva oli riittävän lähellä maata, sieltä heitettiin köysiä maahenkilökunnalle, ja jopa 200 miestä kiskoi valtavan aluksen alas. Sitten se kiin­nitettiin paikoilleen niin, että gondoli eli kori oli maassa ja matkustajat saivat poistua.

Graf Zeppelinin vieraillessa Suomessa 1930-luvun alussa miehiä opastettiin näin: ”Tottelette käskyjä, joita teille ilmalaivasta annetaan ja jotka teille suomennetaan. Voi sattua niin, että tuuli on puuskainen ja ilmalaiva hiukan kohoaa. Te pidätte kiinni, mutta samalla toinen silmä maassa. Jos nousette yli kaksi metriä, silloin laskette irti, ettette seuraa mukana taivaaseen!”

Britanniassa käytettiin 1920-luvulla korkeita kiinnitysmastoja, joiden suurien koneel­listen kaapelikelojen avulla ilmalaivat saatiin vedettyä alas vain 12 miehen voimin. Ilmalaiva kiinnitettiin mastoon, ja matkustajat nousivat gondolista maston tasan­teelle ja laskeutuivat maan pinnalle hissillä tai portaita.