Gyrokopterin potkuri synnyttää työntövoimaa ja roottori nostovoimaa.

Mitä eroa on gyro- ja helikopterilla?

Miksi gyrokopterin lisäksi kehitettiin vielä helikopteri?

Gyrokopteri eli autogiro on lentolaite, jossa nostovoimaa tuottaa siipien sijasta tai lisäksi moottoroimaton roottori ja työntövoimaa potkuri. Gyrokopteri ei voi nousta pystysuoraan, vaan sen on käytettävä lento­koneiden tapaan kiitorataa. Ilmanvastus saa roottorin pyörimään, mikä synnyttää nostovoimaa. Laskussa hidastetaan potkurin pyörimisnopeutta, jolloin vauhti hidastuu, mikä puo­lestaan hidastaa roottorin pyörimistä ja saa gyrokop­terin vajoamaan.

Gyrokopteri kehitettiin 1920-luvulla. Sille riitti lyhyempi kiitorata kuin tavallisille potkurikoneille, mutta koska sen nopeus ja kanto­kyky olivat pienemmät, se ei koskaan yleistynyt.

Helikopterin roottori synnyttää työntö- ja nostovoimaa. Peräroottori pitää kopterin suorassa.

1930-luvulla keksittiin helikopteri, joka osoittautui hyväksi vaihtoehdoksi lentokoneelle. Helikopterissa sekä nosto- että työntovoimaa tuottaa yksi tai useampi moottoroitu roottori, joten se voi nousta ja laskeutua pystysuoraan sekä leijua pai­koillaan. Moottoritekniikan kehittyessä heli­koptereilla pystyttiin 1950-luvulta alkaen kuljettamaan myös lastia.