Mitä eroa on gyro- ja helikopterilla?
Miksi gyrokopterin lisäksi kehitettiin vielä helikopteri?
Gyrokopteri eli autogiro on lentolaite, jossa nostovoimaa tuottaa siipien sijasta tai lisäksi moottoroimaton roottori ja työntövoimaa potkuri. Gyrokopteri ei voi nousta pystysuoraan, vaan sen on käytettävä lentokoneiden tapaan kiitorataa. Ilmanvastus saa roottorin pyörimään, mikä synnyttää nostovoimaa. Laskussa hidastetaan potkurin pyörimisnopeutta, jolloin vauhti hidastuu, mikä puolestaan hidastaa roottorin pyörimistä ja saa gyrokopterin vajoamaan.
Gyrokopteri kehitettiin 1920-luvulla. Sille riitti lyhyempi kiitorata kuin tavallisille potkurikoneille, mutta koska sen nopeus ja kantokyky olivat pienemmät, se ei koskaan yleistynyt.
1930-luvulla keksittiin helikopteri, joka osoittautui hyväksi vaihtoehdoksi lentokoneelle. Helikopterissa sekä nosto- että työntovoimaa tuottaa yksi tai useampi moottoroitu roottori, joten se voi nousta ja laskeutua pystysuoraan sekä leijua paikoillaan. Moottoritekniikan kehittyessä helikoptereilla pystyttiin 1950-luvulta alkaen kuljettamaan myös lastia.