Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

short brothers empire c class over durban

Milloin mannertenväliset lennot alkoivat?

Idea syntyi jo vuonna 1924, mutta kului vielä pitkä aika ja tarvittiin käyttökelpoinen lentovene, ennen kuin haave lentämisestä Brittiläisen imperiumin laidalta toiselle toteutui.

IWM

Lentovene Short Empire teki Britannian unelmasta totta vuonna 1937: se pystyi ­lentämään imperiumin laidalta toiselle.

Britannian hallitus oli halunnut yhdistää imperiumin lentoreiteillä Imperial Airways -lentoyhtiön perustamisesta asti vuonna 1924, mutta vasta vuonna 1937 kehitettiin kone, joka kykeni kuljettamaan postia ja matkustajia imperiumin joka kolkkaan.

Aikaisemmin matkustajat olivat joutuneet vaihtamaan konetta useita kertoja ja matkustamaan osan matkasta junalla, mutta Short Empire vei heidät perille asti.

Ensimmäinen mannertenvälinen reitti Lontoosta Kapkaupunkiin avattiin ­kesäkuussa 1937, ja heinäkuussa 1938 alkoivat lennot Lontoosta Sydneyyn.

Lontoo–Sydney: 30 välilaskua ja noin 22 000 km

Lontoo–Kapkaupunki: 12 välilaskua ja noin 11 000 km

Mary Evans Picture Library/Ritzau Scanpix

Ohjaamossa olivat koneen kapteeni, perämies ja radisti.

Mary Evans Picture Library/Ritzau Scanpix

Keittiössä matkustamohenkilökunta uurasti täyttääkseen matkustajien kaikki toiveet.

Postimies huolehti kuljetettavista kirjeistä ja paketeista.

Mary Evans Picture Library/Ritzau Scanpix

Neljään osastoon mahtui 17 ­matkustajaa. Etumaisena oli ­tupakkaosasto, jonka takana olivat etumatkustamo, salonkiosasto ja ­taempi matkustamo. Illalla ne muutettiin makuuosastoiksi.

Mary Evans Picture Library/Ritzau Scanpix

Short Empireen mahtui kaksi tonnia matkatavaraa eli yli sata kiloa ­matkustajaa kohti.

Mary Evans Picture Library/Ritzau Scanpix

Short Empire

Shortin tehdas ehti rakentaa 42 Empire-konetta, ennen kuin se vuonna 1940 siirtyi sotamateriaalituotantoon.

Mary Evans Picture Library/Ritzau Scanpix

Imperial Airwaysin lippulaiva­koneen kehittäjäksi valittiin lentovenevalmistaja Short, koska 1930-luvulla Euroopan ulkopuolella ei juuri ollut lentokenttiä.

Niinpä Imperial Airways halusi koneen, joka ei tarvinnut kiinteää kiitorataa. Lippujen hinnat olivat hyvin korkeita, ja lentomatkailu olikin alkuun vain rikkaiden huvia.

Matkustajia palveltiin lennoilla kuin kuninkaallisia, ja lennot muistuttivat ­luksusristeilyjä, joiden aikana pysähdyttiin moniin eksoottisiin kaupunkeihin.

Toinen maailmansota keskeytti mannertenväliset lennot, ja sen aikana syntyi niin paljon uusia lentokenttiä, ettei lentoveneitä enää sodan jälkeen juurikaan tarvittu.

Lue myös:

Koneet

Ylellinen neuvostokone oli maailman nopein

1 minuuttia
Tower Bridge
Rakennushankkeet

Tower Bridge pelasti Lontoon

8 minuuttia
Tutkimusmatkat

Pähkinänkuoressa: Hernán Cortés

3 minuuttia

Kirjaudu sisään

Tarkista sähköpostiosoite
Salasana vaaditaan
Näytä Piilota

Oletko jo tilaaja? Oletko jo lehden tilaaja? Napsauta tästä

Uusi käyttäjä? Näin saat käyttöoikeuden!

Nollaa salasana

Syötä sähköpostiosoitteesi, niin saat ohjeet salasanasi nollaamiseksi.
Tarkista sähköpostiosoite

Tarkista sähköpostisi

Olemme lähettäneet sinulle sähköpostia osoitteeseen . Siinä on ohjeet, joiden avulla voit nollata salasanasi. Jos et ole saanut sähköpostia, tarkista, että se ei ole joutunut roskapostin joukkoon.

Anna uusi salasana.

Nyt sinun pitää antaa uusi salana. Salasanassa pitää olla vähintään 6 merkkiä. Kun olet luonut uuden sanasanan, sinua pyydetään kirjautumaan sisään palveluun.

Salasana vaaditaan
Näytä Piilota