Miksi sähköauto ei lyönyt itseään läpi?

Sähköautot valtaavat nykyään markkinoita, mutta ne eivät ole mikään uusi keksintö. Ne nousivat suosioon ensimmäisen kerran jo vuoden 1900 vaiheilla, mutta mikä sitten sai autonvalmistajat luopumaan sähkömoottorin kehittämisestä?

Sähköautot valtaavat nykyään markkinoita, mutta ne eivät ole mikään uusi keksintö. Ne nousivat suosioon ensimmäisen kerran jo vuoden 1900 vaiheilla, mutta mikä sitten sai autonvalmistajat luopumaan sähkömoottorin kehittämisestä?

Corbis/All Over

Auton alkuaikoina kehitettiin sekä sähkö- että polttomoottoriautoja. 1900-luvun taitteessa sähköautot olivat jopa yleisempiä kuin polttomoottoriautot. Bensiiniautot olivat meluisia, haisevia ja oikukkaita.

Sen sijaan sähköautot, joita valmistivat varsinkin yhdysvaltalainen Detroit Electric ja saksalainen Porsche, olivat niin käyttäjäystävällisiä, että sanottiin jopa naisten voivan käyttää niitä.

Helppokäyttöinen sähköauto oli vuoden 1900 tienoilla tavallinen näky Yhdysvaltojen ja Euroopan teillä.

© Getty Images

Maine "naistenautona" kuitenkin karkotti miesasiakkaita, joten monista sähköautoista tehtiin bensiiniautojen näköisiä esimerkiksi lisäämällä autoon täysin tarpeeton jäähdytin.

Hidas ajovauhti ja lyhyt akun kesto eivät juuri haitanneet, kun ajettiin vain kaupungeissa, mutta kun autoilu yleistyi myös yhä parempikuntoisilla maanteillä, bensiiniauto päihitti sähköauton.

© Shutterstock

Sähkö toi mukavuutta

  • Ei tärinää, melua tai hajua
  • Ei vaihteita
  • Käynnistys ilman kampea
© Corbis/All Over

Bensiini antoi voimaa

  • Suuri ajonopeus
  • Suuri ajonopeus
  • Nopea tankata

Bensiini voitti

Maanteiden parantumisen myötä autoilla lähdettiin yhä kauemmas, jolloin pitkä tankkausväli oli etu.

Fordin edulliset autot olivat bensiinikäyttöisiä.

Sähköinen starttimoottori teki kampikäynnistyksen tarpeettomaksi.

Sähköautot alkoivat harvinaistua 1930-luvulla.