Auton alkuaikoina kehitettiin sekä sähkö- että polttomoottoriautoja. 1900-luvun taitteessa sähköautot olivat jopa yleisempiä kuin polttomoottoriautot. Bensiiniautot olivat meluisia, haisevia ja oikukkaita.
Sen sijaan sähköautot, joita valmistivat varsinkin yhdysvaltalainen Detroit Electric ja saksalainen Porsche, olivat niin käyttäjäystävällisiä, että sanottiin jopa naisten voivan käyttää niitä.
Maine "naistenautona" kuitenkin karkotti miesasiakkaita, joten monista sähköautoista tehtiin bensiiniautojen näköisiä esimerkiksi lisäämällä autoon täysin tarpeeton jäähdytin.
Hidas ajovauhti ja lyhyt akun kesto eivät juuri haitanneet, kun ajettiin vain kaupungeissa, mutta kun autoilu yleistyi myös yhä parempikuntoisilla maanteillä, bensiiniauto päihitti sähköauton.
Bensiini voitti
Maanteiden parantumisen myötä autoilla lähdettiin yhä kauemmas, jolloin pitkä tankkausväli oli etu.
Fordin edulliset autot olivat bensiinikäyttöisiä.
Sähköinen starttimoottori teki kampikäynnistyksen tarpeettomaksi.
Sähköautot alkoivat harvinaistua 1930-luvulla.