Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Teräsjätti mullisti merisodan

Paksu teräskuori, pitkän kantaman tykit ja voimakkaat höyryturbiinit tekivät brittilaivaston HMS Dreadnoughtista aikansa ylivoimaisen sota-aluksen.

Shutterstock

HMS Dreadnought valmistui vain vuodessa, vaikka sotalaivan rakentaminen vei yleensä useita vuosia.

Se huoletti Britannian kilpailijoita, sillä Britannialla oli jo valmiiksi Euroopan suurin ja vahvin laivasto.

Uusi superalus ja kyky rakentaa vastaavia aluksia nopeasti auttaisivat takaamaan saarivaltiolle herruuden maailman merillä pitkälle tulevaisuuteen.

Satiirinen piirros laivastokilvasta vuodelta 1909.

© Library Of Congress

HMS Dreadnought käynnistikin kiivaan asevarustelukilvan. Ranska, Yhdysvallat, Japani, Italia ja Saksa alkoivat rakentaa vastaavia sotalaivoja, ja Britanniassa suurten sotalaivojen rakentamisesta tuli koko kansan yhteinen ponnistus.

Muut maat joutuivat kuitenkin jättämään kilvan kesken, ja laivaston ”kruununjalokivet”, joiksi laivastoministeri Winston Churchill dreadnought-aluksia kutsui, tekivät Britanniasta maailman johtavan merimahdin aina ensimmäiseen maailmansotaan asti.

Dreadnought lukuina

Pituus: 160,6 m
Leveys: 25 m
Käyttövoima: 2 höyryturbiinia
Huippunopeus: 21 solmua / 39 km/h
Miehistö: 810

Sol90

Laivan runkoa peitti 10–28 cm paksu erikoisteräs. Kyseinen teräslaatu oli tavallista terästä joustavampaa eikä murtunut yhtä helposti kuin tavallinen perusteräs.

Sol90

Puolustus hoidettiin 27 pienemmällä tykillä sekä viidellä vesilinjan alapuolelle sijoitetulla torpedoputkella.

Sol90

Viisi tykkipatteria, joissa kussakin oli kaksi 305 mm:n tykkiä, antoivat alukselle runsaasti tulivoimaa. Kaikki tykit olivat samanlaisia, mikä helpotti niiden käyttöä huomattavasti.

Sol90

Tykkitorneja voitiin pyörittää niin, että tykeillä voitiin ampua joka suuntaan. Nostolaite syötti ammuksia laivan rungon sisällä olevasta ammusvarastosta tykin putkeen.

Sol90

  1. Pyörivä alusta
  2. Nostolaite
  3. Ammusvarasto
Sol90

Sähköinen mittausjärjestelmä auttoi määrittämään etäisyyden maaliin ja suuntaamaan tykin putken. Kaksi tärkeintä etäisyysmittaria oli sijoitettu aluksen päämastoon.

Sol90

Neljä potkuria, joita pyörittivät tehokkaat höyryturbiinit, tekivät aluksesta aikansa nopeimman.

Sol90

Kaukonäköinen uudistaja: Tulivoimaa laivastolle

HMS Dreadnought kruunasi uudistukset, joita amiraali John Fisher toteutti Britannian sotalaivaston komentajana.

Fisher romutti laivaston vanhat loppuun palvelleet alukset ja aloitti ajan vaatimuksia paremmin vastaavien uusien sotalaivojen rakentamisen.

Amiraali Sir John Fisher.

© Balfore Archive Images/Imageselect

Muun muassa tehokkaammat laivatykit ja miehistön koulutuksen kehittäminen tekivät Fisheristä yhden Britannian laivaston vaikutusvaltaisimmista amiraaleista sitten ihaillun lordi Horatio Nelsonin.

Laiva palveli pitkään

Kun dreadnought-alus USS Texas laskettiin vesille vuonna 1912, sitä pidettiin maailman iskuvoimaisimpana sotalaivana.

© Shutterstock

Se osallistui molempiin maailmansotiin ja muun muassa Normandian maihinnousuun vuonna 1944.

Se on luokkansa ainoa säilynyt alus ja toimii museona Texasissa.

Lue myös:

Kirjaudu sisään

Tarkista sähköpostiosoite
Salasana vaaditaan
Näytä Piilota

Oletko jo tilaaja? Oletko jo lehden tilaaja? Napsauta tästä

Uusi käyttäjä? Näin saat käyttöoikeuden!

Nollaa salasana

Syötä sähköpostiosoitteesi, niin saat ohjeet salasanasi nollaamiseksi.
Tarkista sähköpostiosoite

Tarkista sähköpostisi

Olemme lähettäneet sinulle sähköpostia osoitteeseen . Siinä on ohjeet, joiden avulla voit nollata salasanasi. Jos et ole saanut sähköpostia, tarkista, että se ei ole joutunut roskapostin joukkoon.

Anna uusi salasana.

Nyt sinun pitää antaa uusi salana. Salasanassa pitää olla vähintään 6 merkkiä. Kun olet luonut uuden sanasanan, sinua pyydetään kirjautumaan sisään palveluun.

Salasana vaaditaan
Näytä Piilota