Mistä Cutty Sark -laiva on kuuluisa?
Miksi purjelaiva Cutty Sark on jäänyt historiaan?

Cutty Sark oli maailman nopeimpia rahtilaivoja 1800-luvun lopulla.
Klipperi Cutty Sark niitti 1800-luvulla mainetta purjehtimalla ennätysvauhtia maailman merillä. Se rakennettiin vuonna 1869 kilpailijaksi toiselle nopealle klipperille, Thermopylaelle. Laivat kilpailivat joka vuosi siitä, kumpi toisi ensimmäisenä vuoden teesadon Kiinasta Britanniaan. Höyrylaivoja oli käytetty valtameriliikenteessä jo vuosikymmenten ajan, mutta ne eivät pärjänneet nopeudessa virtaviivaisille klippereille.
Vuonna 1872 Britannian lehdistö seurasi tiiviisti Cutty Sarkin ja Thermopylaen nopeuskilpaa. Molemmat laivat lähtivät Shanghaista 18. kesäkuuta, mutta noin kahden viikon purjehduksen jälkeen Cutty Sarkin peräsin rikkoontui. Kapteeni ei halunnut keskeyttää kilpaa, ja niin Cutty Sark jatkoi matkaa tilapäisesti korjatun peräsimen avulla. Alus saapui Lontooseen 18. lokakuuta vain viikko Thermopylaen jälkeen.
Kilpailu alkoi uudelleen vuonna 1885, kun sekä Cutty Sark että Thermopylae olivat siirtyneet kuljettamaan villaa Australiasta Britanniaan. Cutty Sark voitti kilvan kymmenenä vuonna peräkkäin, kunnes uudet, nopeat höyrylaivat syrjäyttivät sen.
Kun kuuluisa klipperi poistettiin käytöstä, monet britit toivoivat sen säilyttämistä. Vuonna 1954 Cutty Sark avattiinkin museolaivaksi Lontoossa. Vuonna 2007 aluksella puhkesi tuhoisa tulipalo. Nyt Cutty Sark on korjattu, ja se avataan taas yleisölle tänä keväänä.