Millaisia laivoilla Itä-Intiaan seilattiin?

Intian ja Aasian kanssa käytiin paljon kauppaa 1600–1800-luvuilla. Millaisilla laivoilla tavaraa kuljetettiin?

Sejlskib

Itä-Intian kauppalaivat pystyivät puolustamaan itseään ja lastiaan.

© Bridgeman

Itä-Intiaan purjehtivat sotalaivan ja kauppalaivan yhdistelmät

Eurooppalaiset alukset olivat suuressa vaarassa joutua Intian valtameren rannikoilla vaanivien merirosvojen kynsiin kuljettaessaan kallisarvoisia kauppatavaroita Aasiasta.

Siksi muun muassa Englannin, Ruotsin ja Tanskan kauppakomppaniat käyttivät kuljetuksiin laivoja, jotka pystyivät tarvittaessa puolustautumaan merirosvoja vastaan.

Itä-Intiaan purjehtivissa kauppalaivoissa oli tykkejä puolustautumista varten.

Itä-Intian kauppakomppanian Götheborg-laivan replika purjehtii Ruotsin vesillä.

© Ulf Larsen/Wikimedia

Ruotsalaislaiva seilasi Kiinaan

Ne olivat myös tavallisia kauppalai­voja suurempia, sillä niissä piti olla tilaa tykeille ja niin suurelle lastille, että pitkän matkan ­purjehtiminen oli kannattavaa.

Laivoihin mahtui lastia jopa 800 tonnia

Laivatyyppi oli käytössä 1600-luvulta 1800-luvun puoliväliin asti, ja esimerkiksi vuoden 1800 tienoilla rakennettuihin aluksiin mahtui reilut 800 ­tonnia lastia.

Britannian ”East Indiaman” -laivat osoittivat tulivoimansa Malakansalmessa vuonna 1804, kun ne ajoivat pakosalle useita ­Ranskan sotalaivoja, mukaan lukien 74 tykillä varustetun Marengon.