Atomivoimalla aaltojen alla

Sukellusveneissä oli 1950-luvulle asti yksi merkittävä heikkous – niiden sähkö- ja dieselmoottoreilla sukellusaika oli rajallinen. Siihen tuli muutos Nautiluksen myötä vuonna 1954.

Sukellusveneissä oli 1950-luvulle asti yksi merkittävä heikkous – niiden sähkö- ja dieselmoottoreilla sukellusaika oli rajallinen. Siihen tuli muutos Nautiluksen myötä vuonna 1954.

U.S. Navy
© PJF Military Collection/Imageselect

Aivot keksinnön takana: Perfektionisti pioneeri

Amiraali Hyman Rickover (1900–1986) ehdotti Yhdysvaltojen laivastolle vuonna 1946 ydinvoiman käyttöä sukellusveneissä. Ensijärkytyksestään ­toivuttuaan laivaston johto antoi hänelle tehtäväksi rakentaa Nautiluksen.

Perfektionistina Rickover sai vihamiehiä, mutta hän myös varmisti yhdys­valtalaisten ydinsukellus­veneiden turvallisuuden.

Tutustu ydinsukellusveneen yksityiskohtiin:

Nautilus sai New Yorkissa sankarin vastaanoton palatessaan pohjoisnavalta.

© Granger/Imageselect

Ensimmäinen alus pohjoisnavalla

  1. heinäkuuta 1958 sukellusvene USS Nautilus lähti Pearl Harborin laivastotukikohdasta historialliselle matkalle – sitä ennen yksikään alus ei ollut käynyt pohjoisnavalla. Jään alla ei olisi radioyhteyttä ja alus olisi täysin riippuvainen instrumenteistaan, joihin napaalueen vahva magnetismi voisi vaikuttaa.

Nautilus painui pohjoisnapajäätikön alle 1. elokuuta, ja kaksi päivää myöhemmin kapteeni William R. Anderson saattoi ylpeänä julista: ”Maailman, maamme ja laivaston kunniaksi – pohjoisnapa!”