Schenck tiesi, että epäröinti tietäisi varmaa kuolemaa. Hän lensi Heinkel He 280 -suihkuhävittäjällä Itä-Saksan yllä tammikuussa 1942, kun hän yhtäkkiä joutui rajuun lumimyrskyyn.
Tilanne muuttui nopeasti huonosta todella huonoksi, kun Schenck tajusi, että peräsin oli jäässä eikä hän pystynyt ohjaamaan konettaan. Oli vain ajan kysymys, milloin hän rysähtäisi maahan 2 400 metrin korkeudesta.
Schenckin onneksi saksalaiset olivat muutama vuotta aiemmin alkaneet asentaa kokeeksi heittoistuimia juuri ennen toista maailmansotaa kehittämiinsä uusiin suihkukoneisiin.
Aiemmin lentäjät olivat pystyneet pelastautumaan potkurikoneista laskuvarjolla, mutta uudet suihkukoneet olivat niin nopeita, että lentäjä oli vaarassa osua koneeseen ja kuolla, jos hän yrittäisi hypätä ulos omin voimin.