Britannian pääministeri lordi Salisbury huippumodernin höyryauton kyydissä vuonna 1902.

Onko autoissa käytetty höyryvoimaa?

Ensimmäiset veturit kävivät höyryllä. Entä autot?

keskiviikko 4. helmikuuta 2015

1900-luvun alussa paljon höyryautomalleja

Autoteollisuus suosi pitkään höyryä autojen käyttövoi­mana. Esimerkiksi Yhdys­valloissa vuonna 1902 ­rekisteröidystä 909 autosta peräti 485 kulki höyryllä.

Keksijät tekivät jo 1600-luvulla kokeiluja höyrykulkuneuvoilla, mutta höyrykäyttöisten ­autojen tuotanto alkoi vasta 1880-luvulla.

Niissä hyödynnettiin höyry­vetu­reista saatuja kokemuksia ja ne olivat monin tavoin yli­vertaisia varhaisiin bensiiniautoihin verrattuna.

Sähköisen starttimoot­torin keksiminen vuonna 1912 kuitenkin käänsi tilanteen bensiinikäyttöisten autojen eduksi. Aiemmin ne oli pitänyt käynnistää kammesta kiertämällä, ­mutta nyt käynnistämiseen riitti napin painallus. Höyryautolla taas saattoi ajaa vasta 40 sekunnin odotuksen jälkeen, kun höyrykoneen vesi alkoi kiehua.

Siipipyörästä mäntähöyrykoneeseen – ensimmäiset autot kävivät höyryllä

Verbiestin höyrylelu: Verbiest 1679
Verbiestin höyrylelu: Verbiest 1679

Belgialainen Ferdinand Verbiest rakensi Kiinan keisarin iloksi alkeellisen kulku­pelin, jonka renkaita pyöritti höyrykäyttöinen siipipyörä.

Cugnot’n tykkivaunu: Cugnot 1769
Cugnot’n tykkivaunu: Cugnot 1769

Ranskalainen Joseph Cugnot rakensi höyrykäyttöisen kuormavaunun raskaiden tykkien kuljettamiseen. Siinä oli ensimmäisenä mäntähöyrykone.

Doblen vauhtihirmu: Doble 1925
Doblen vauhtihirmu: Doble 1925

Yhdysvaltalaiset Doblen veljekset kehit­tivät höyryautoja vuoteen 1931 asti. Steamer Coupe -mallin huippu­nopeus oli peräti 140 km/h.

Ehkä sinua kiinnostaa...