Monissa kaupungeissa raitiovaunut korvattiin busseilla etenkin toisen maailmasodan jälkeen.

© Shutterstock & Library of Congress

Mukavat bussit syrjäyttivät raitiovaunun

Bussien joustavuus ja vähäiset kustannukset pysäyttivät raitiovaunujen voittokulun.

torstai 6. huhtikuuta 2017 teksti Emrah Sütcü

Maailman ensimmäinen raitio­vaunulinja otettiin käyttöön New Yorkissa marraskuussa 1832. 

Hevosvetoinen raitiovaunu oli halpa ja käyttövarma kulkuväline, ja pian rai­tio­vaunulinjoja alettiin rakentaa muuallekin Yhdysvaltoihin.

Vähitellen ensin höyryvoima ja sitten sähkö syrjäytti­vät hevoset raitiovaunujen käyttövoimana, ja raitiovaunulinjoja rakennettiin suurkaupunkeihin eri puolille maailmaa. 

Bussit olivat halvempia ja mukavampia

1920-luvulla raitiovaunun suosio alkoi hiipua, kun matkustajien kannalta mukavammat bussit alkoivat yleistyä joukkoliikenteessä. 

Bussit eivät tarvinneet kiskoja, ja ne olivat siksi sekä joustavampi että halvempi joukkoliikenneväline kuin kiskoihin sidottu raitiovaunu. 

Bussien reittejä voitiin tarvittaessa muuttaa nopeallakin aikataululla.

1960-luvulla raitiovaunut korvattiin paikallisbusseilla useimmissa Yhdysvaltojen kaupungeissa, ja muu maail­ma seurasi pian esimerkkiä. 

Linja-auto vs. raitiovaunu

Linja-auto

  • Joustavat reitit
  • Mukavuus
  • Edullinen käyttää

Syy linja-auton voittoon

Busseissa oli parempi jousitus, ja siksi niissä oli mukavampi matkus­taa. Ne eivät myöskään tarvinneet kalliita raiteita. 

Raitiovaunu

  • Raiteet määräävät reitin
  • Hidas
  • Verrattain epämukava

Syy raitiovaunun tappioon

Raitiovaunut kulkivat vain siellä, minne oli rakennettu raiteita. Ne olivat myös hitaampia ja kalliimpia käyttää kuin bussit.

Ehkä sinua kiinnostaa...