Mukavat bussit syrjäyttivät raitiovaunun
Bussien joustavuus ja vähäiset kustannukset pysäyttivät raitiovaunujen voittokulun.

Monissa kaupungeissa raitiovaunut korvattiin busseilla etenkin toisen maailmasodan jälkeen.
Maailman ensimmäinen raitiovaunulinja otettiin käyttöön New Yorkissa marraskuussa 1832.
Hevosvetoinen raitiovaunu oli halpa ja käyttövarma kulkuväline, ja pian raitiovaunulinjoja alettiin rakentaa muuallekin Yhdysvaltoihin.
Vähitellen ensin höyryvoima ja sitten sähkö syrjäyttivät hevoset raitiovaunujen käyttövoimana, ja raitiovaunulinjoja rakennettiin suurkaupunkeihin eri puolille maailmaa.
Bussit olivat halvempia ja mukavampia
1920-luvulla raitiovaunun suosio alkoi hiipua, kun matkustajien kannalta mukavammat bussit alkoivat yleistyä joukkoliikenteessä.
Bussit eivät tarvinneet kiskoja, ja ne olivat siksi sekä joustavampi että halvempi joukkoliikenneväline kuin kiskoihin sidottu raitiovaunu.
Bussien reittejä voitiin tarvittaessa muuttaa nopeallakin aikataululla.
1960-luvulla raitiovaunut korvattiin paikallisbusseilla useimmissa Yhdysvaltojen kaupungeissa, ja muu maailma seurasi pian esimerkkiä.