Monissa kaupungeissa raitiovaunut korvattiin busseilla etenkin toisen maailmasodan jälkeen.

© Shutterstock & Library of Congress
Tekniikka - Koneet

Mukavat bussit syrjäyttivät raitiovaunun

Bussien joustavuus ja vähäiset kustannukset pysäyttivät raitiovaunujen voittokulun.

Maailman ensimmäinen raitio­vaunulinja otettiin käyttöön New Yorkissa marraskuussa 1832.

Hevosvetoinen raitiovaunu oli halpa ja käyttövarma kulkuväline, ja pian rai­tio­vaunulinjoja alettiin rakentaa muuallekin Yhdysvaltoihin.

Vähitellen ensin höyryvoima ja sitten sähkö syrjäytti­vät hevoset raitiovaunujen käyttövoimana, ja raitiovaunulinjoja rakennettiin suurkaupunkeihin eri puolille maailmaa.

Bussit olivat halvempia ja mukavampia

1920-luvulla raitiovaunun suosio alkoi hiipua, kun matkustajien kannalta mukavammat bussit alkoivat yleistyä joukkoliikenteessä.

Bussit eivät tarvinneet kiskoja, ja ne olivat siksi sekä joustavampi että halvempi joukkoliikenneväline kuin kiskoihin sidottu raitiovaunu.

Bussien reittejä voitiin tarvittaessa muuttaa nopeallakin aikataululla.

1960-luvulla raitiovaunut korvattiin paikallisbusseilla useimmissa Yhdysvaltojen kaupungeissa, ja muu maail­ma seurasi pian esimerkkiä.

Lue myös:

Koneet

Titanic: Kiehtovia yksityiskohtia

9 minuuttia
Koneet

Tämän vuoksi kaksitasolentokoneiden aika päättyi

2 minuuttia
Koneet

Milloin jeeppi keksittiin?

2 minuuttia
Suosituimmat

Kirjaudu sisään

Virhe: Tarkista sähköpostiosoite
Salasana vaaditaan
NäytäPiilota

Oletko jo tilaaja? Oletko jo lehden tilaaja? Napsauta tästä

Uusi käyttäjä? Näin saat käyttöoikeuden!