Ketterä kaksitaso oli ensimmäisen maailmansodan suosituin lentokonetyyppi.

© Imageselect
Tekniikka - Koneet

Miksi kaksitasoista luovuttiin?

Koneen ketteryys teki kaksitasosta ensimmäisen maailmansodan suosituimman konetyypin, mutta yksitasot menivät lopulta kehityksessä niiden ohi.

Kun Wrightin veljekset vuonna 1903 lensivät ensimmäisenä moottoroidulla ilmaa painavammalla lentokoneella, he käyttivät historiallisella lennollaan kaksitasolento­konetta eli konetta, jossa oli kaksi siipeä päällekkäin.

Lentokonevalmistajat suosivat kaksitasoja 1930-luvun lopulle sakka, jolloin yksi­tasokoneet alkoivat kiilata niiden ohi.

Ilmailun pioneerit kokeilivat eri koneita

Jotkut Wrightien aikalaiset tekivät jo kokeiluja yksitasokoneilla, mutta sen ajan moottorit olivat liian heikkotehoisia ja potkurit liian huonoja pitämään yksitasokoneet turvallisesti ilmassa.

Kaksitasokoneiden suurempi siipipinta-ala antoi enemmän nostetta ja teki niistä yksitasoja ketterämpiä ohjata.

Maailmansotien välillä lentokonetekniikka kehittyi kuitenkin vauhdilla ja moottoreista pystyttiin vähitellen tekemään aiempaa tehokkaampia ja siivistä kestävämpiä.

Tekniikan ja mekaniikan kehityksen ansiosta aerodynaamiset yksitasot alkoivat vallata alaa kaksi­tasoilta, joiden ilmanvastus oli suurempi ja jotka olivat siksi yksitasoja selvästi hitaampia.

Lue myös:

Koneet

Titanic: Kiehtovia yksityiskohtia

9 minuuttia
Koneet

Tämän vuoksi kaksitasolentokoneiden aika päättyi

2 minuuttia
Koneet

Kuolemansairas insinööri suunnitteli ilmavoimien menestyskoneen

12 minuuttia
Suosituimmat

Kirjaudu sisään

Virhe: Tarkista sähköpostiosoite
Salasana vaaditaan
NäytäPiilota

Oletko jo tilaaja? Oletko jo lehden tilaaja? Napsauta tästä

Uusi käyttäjä? Näin saat käyttöoikeuden!