Historian nopein potkurikone oli Tupolev Tu-114, jonka huippunopeus oli noin 870 kilometriä tunnissa. Tu-114 kehitettiin Neuvostoliitossa 1950-luvulla, ja se on hyvä osoitus Neuvostoliiton lentokoneosaamisesta.
Ensilentonsa aikaan marraskuussa 1957 se oli maailman suurin ja nopein matkustajakone.
Tu-114:n nopeus oli neljän tehokkaan potkureita pyörittävän suihkumoottorin ansiota. Lisäksi siinä oli runkoon 35 asteen kulmassa kiinnittyvät nuolisiivet, jotka vakauttivat konetta suurissa nopeuksissa.
Aeroflot-lentoyhtiö otti Tu-114:n matkustajaliikennekäyttöön vuonna 1961, ja sillä lennettiin lähinnä ulkomaanlentoja.
Kone oli suunniteltu 224 matkustajalle, mutta pitkillä lennoilla istumapaikkoja vähennettiin ja niiden tilalle rakennettiin nukkumapaikkoja ja jopa ruokasali.
Ylellistä ja tilavaa Tu-114:ää käytti etenkin Neuvostoliiton poliittinen eliitti.
Tu-114:n rungon käyttöikä oli noin 14 000 lentotuntia. Useimmilla Tu-114-koneilla se tuli täyteen vuonna 1976, jonka jälkeen ne poistettiin käytöstä ja korvattiin uudemmilla koneilla.