Historian nopein potkurikone

Koneessa oli tilaa 224 matkustajalle, mutta sillä lennettiin vain harvoin niin, että jokainen istuin oli varattu. Tilaa täytyi nimittäin jättää myös nukkumapaikoille ja ruokasalille.

Koneessa oli tilaa 224 matkustajalle, mutta sillä lennettiin vain harvoin niin, että jokainen istuin oli varattu. Tilaa täytyi nimittäin jättää myös nukkumapaikoille ja ruokasalille.

Shutterstock

Historian nopein potkurikone oli Tupolev Tu-114, jonka huippunopeus oli noin 870 kilometriä tunnissa. Tu-114 kehitettiin Neuvostoliitossa 1950-luvulla, ja se on hyvä osoitus Neuvostoliiton lentokoneosaamisesta.

Ensilentonsa aikaan marraskuussa 1957 se oli maailman suurin ja nopein matkustajakone.

Tu-114:n nopeus oli neljän tehokkaan potkureita pyörittävän suihkumoottorin ansiota. Lisäksi siinä oli runkoon 35 asteen kulmassa kiinnittyvät nuolisiivet, jotka vakauttivat konetta suurissa nopeuksissa.

Aeroflot-lentoyhtiö otti Tu-114:n matkustajaliikennekäyttöön vuonna 1961, ja sillä lennettiin lähinnä ulkomaanlentoja.

Kone oli suunniteltu 224 matkustajalle, mutta pitkillä lennoilla istumapaikkoja vähennettiin ja niiden tilalle rakennettiin nukkumapaikkoja ja jopa ruokasali.

Ylellistä ja tilavaa Tu-114:ää käytti etenkin Neuvostoliiton poliittinen eliitti.

Tu-114:n rungon käyttöikä oli noin 14 000 lentotuntia. Useimmilla Tu-114-koneilla se tuli täyteen vuonna 1976, jonka jälkeen ne poistettiin käytöstä ja korvattiin uudemmilla koneilla.

Tupolev Tu-114 Rossiya

Pituus

54,1 m

Siipien kärkiväli

51,1 m

Korkeus

15,44 m

Moottori

4 x Kuznetsov NK-12MV

Huippunopeus

870 km/t.