Shutterstock

Concorde lensi Yhdysvaltoihin kolmessa tunnissa

Vuonna 1954 ranskalais- ja britti-insinöörit alkoivat kehittää ääntä nopeammin kulkevaa matkustajalentokonetta - ja 15 vuotta myöhemmin luksuskone nousi ensilennolleen.

Concordessa oli ahdasta, mutta toisaalta siellä tarjoiltiin hummeria.

© Jim Sugar/Getty Images

Jetset matkusti kalliisti

Concorde suunniteltiin alusta asti palvelemaan upporikkaita matkustajia.

Heitä houkuteltiin laadukkaalla ruokalistalla, kalliilla viineillä ja kuubalaisilla sikareilla, jotka pönkittivät mielikuvaa siitä, että vain kaikkein rikkaimmilla oli varaa lentää maailman nopeimmalla matkustajakoneella.

Vuonna 1986 lento Concordella New Yorkista Lontooseen maksoi 2 076 dollaria, mikä vastaa nykyrahassa noin 4 600:aa euroa.

Lento kesti yleensä noin 3,5 tuntia ja kovalla myötätuulella jopa vähemmän aikaa.

Vuonna 1996 Concorde lensi reitin ennätysajassa 2 tuntia ja 53 minuuttia.

Concorde lukuina

Kilpailijat jäivät jälkeen

Boeing 747

Huippunopeus: 900 km/h
Otettiin käyttöön: 1970
Valmistusmäärä: 1 557

DC-10

Huippunopeus: 982 km/h
Otettiin käyttöön: 1971
Valmistusmäärä: 386

Airbus A300

Huippunopeus: 876 km/h
Otettiin käyttöön: 1974
Valmistusmäärä: 561

© Keystone-France/Getty Images

Jälkipoltin toi vauhtia

Concorden Rolls-Royce/Snecma Olympus 593 -moottori oli ainoa siviilikäyttöinen jälkipolttimellinen moottori.

Jälkipoltin ruiskuttaa polttoainetta suoraan moottorin suihkuputkeen, jolloin palokaasut poistuvat suurella nopeudella ja lisäävät työntövoimaa.

Vuonna 1974 tehdyissä testeissä Concorden kaikki moottorit tuottivat enemmän työntövoimaa kuin F-16-hävittäjän moottori.

Kaikki koneessa olleet kuolivat, kun Concorde-kone putosi maahan vuonna 2000. Onnettomuus romahdutti Concordejen lipunmyynnin, ja British Airways ja Air France lopettivat Concorde-lennot vuonna 2003.

Shutterstock

Säätönokka paransi näkyvyyttä.

Kun Concorde oli ilmassa, sen terävä nokka osoitti suoraan eteenpäin, jotta kone olisi mahdollisimman aerodynaaminen. Nousussa ja laskussa lentäjän oli kuitenkin vaikea nähdä pitkän nokan yli, ja siksi nokkaa voitiin laskea tarvittaessa.

Shutterstock

Deltasiipi kesti hyvin valtavia voimia, joita koneeseen kohdistui ääntä nopeammin lennettäessä.

Shutterstock

Concorde suureni

lennon aikana. Kitka kuumensi koneen rungon ja siivet lähes sata-asteisiksi, jolloin kone venyi lämpölaajenemisen vuoksi lähes 25 sentillä. Lämpötilan laskiessa se kutistui taas ennalleen.

Shutterstock

Jokainen Concorden neljästä moottorista painoi hieman yli kolme tonnia.

Shutterstock & Keystone-France/Getty Images
© Shutterstock

Harrastajat haluavat Concorden taas ilmaan

Concordet poistettiin käytöstä vuonna 2003, ja niitä on siitä asti ollut esillä ilmailumuseoissa eri puolilla maailmaa.

Joukko Concorde-harrastajia yrittää nyt saada kuuluisan koneen taas ilmaan.

Vuonna 2015 Club Concorde ilmoitti saaneensa lähes 190 miljoonan euron lahjoituksen ja haluavansa ostaa Paris-Le Bourget'n lentokentällä esillä olevan Concorden.

Asiantuntijat kuitenkin epäilevät, saadaanko Concordeja enää lentokuntoon.