
Concordessa oli ahdasta, mutta toisaalta siellä tarjoiltiin hummeria.
Jetset matkusti kalliisti
Concorde suunniteltiin alusta asti palvelemaan upporikkaita matkustajia.
Heitä houkuteltiin laadukkaalla ruokalistalla, kalliilla viineillä ja kuubalaisilla sikareilla, jotka pönkittivät mielikuvaa siitä, että vain kaikkein rikkaimmilla oli varaa lentää maailman nopeimmalla matkustajakoneella.
Vuonna 1986 lento Concordella New Yorkista Lontooseen maksoi 2 076 dollaria, mikä vastaa nykyrahassa noin 4 600:aa euroa.
Lento kesti yleensä noin 3,5 tuntia ja kovalla myötätuulella jopa vähemmän aikaa.
Vuonna 1996 Concorde lensi reitin ennätysajassa 2 tuntia ja 53 minuuttia.
Concorde lukuina
Nimi
Aérospatiale/BAC Concorde
Huippunopeus
2 180 km/h
Suurin lentokorkeus
18,3 km
Toimintamatka
7 750 km
Matkustajien lukumäärä
120
Polttoaineen kulutus
25 000 l/h
Valmistusmäärä
20
Kilpailijat jäivät jälkeen

Boeing 747
Huippunopeus: 900 km/h
Otettiin käyttöön: 1970
Valmistusmäärä: 1 557

DC-10
Huippunopeus: 982 km/h
Otettiin käyttöön: 1971
Valmistusmäärä: 386

Airbus A300
Huippunopeus: 876 km/h
Otettiin käyttöön: 1974
Valmistusmäärä: 561

Jälkipoltin toi vauhtia
Concorden Rolls-Royce/Snecma Olympus 593 -moottori oli ainoa siviilikäyttöinen jälkipolttimellinen moottori.
Jälkipoltin ruiskuttaa polttoainetta suoraan moottorin suihkuputkeen, jolloin palokaasut poistuvat suurella nopeudella ja lisäävät työntövoimaa.
Vuonna 1974 tehdyissä testeissä Concorden kaikki moottorit tuottivat enemmän työntövoimaa kuin F-16-hävittäjän moottori.





Kaikki koneessa olleet kuolivat, kun Concorde-kone putosi maahan vuonna 2000. Onnettomuus romahdutti Concordejen lipunmyynnin, ja British Airways ja Air France lopettivat Concorde-lennot vuonna 2003.
Säätönokka paransi näkyvyyttä.
Kun Concorde oli ilmassa, sen terävä nokka osoitti suoraan eteenpäin, jotta kone olisi mahdollisimman aerodynaaminen. Nousussa ja laskussa lentäjän oli kuitenkin vaikea nähdä pitkän nokan yli, ja siksi nokkaa voitiin laskea tarvittaessa.
Deltasiipi kesti hyvin valtavia voimia, joita koneeseen kohdistui ääntä nopeammin lennettäessä.
Concorde suureni
lennon aikana. Kitka kuumensi koneen rungon ja siivet lähes sata-asteisiksi, jolloin kone venyi lämpölaajenemisen vuoksi lähes 25 sentillä. Lämpötilan laskiessa se kutistui taas ennalleen.
Jokainen Concorden neljästä moottorista painoi hieman yli kolme tonnia.

Harrastajat haluavat Concorden taas ilmaan
Concordet poistettiin käytöstä vuonna 2003, ja niitä on siitä asti ollut esillä ilmailumuseoissa eri puolilla maailmaa.
Joukko Concorde-harrastajia yrittää nyt saada kuuluisan koneen taas ilmaan.
Vuonna 2015 Club Concorde ilmoitti saaneensa lähes 190 miljoonan euron lahjoituksen ja haluavansa ostaa Paris-Le Bourget'n lentokentällä esillä olevan Concorden.
Asiantuntijat kuitenkin epäilevät, saadaanko Concordeja enää lentokuntoon.