Britannian kuninkaallisten ilmavoimien lentäjä Andy Green saavutti Thrust SSC -autolla 1 223,657 kilometrin tuntinopeuden 15. lokakuuta 1997. Thrust SSC on virallisesti ensimmäinen äänivallin rikkonut auto.

Autojen nopeusennätykset

Tähän on koottu seitsemän merkittävää nopeusennätystä, jotka on tehty autolla.

tiistai 22. kesäkuuta 2010

Autoista tehdään nykyisin yhä ympäristöystävällisempiä, tehokkaampia ja taloudellisempia. Näin ei ollut aiemmin, vaan tavoitteena oli tehdä mahdollisimman nopeita autoja hinnalla millä hyvänsä.

Tähän on koottu muutama merkittävä autolla tehty nopeusennätys.

63,15 km/h

Ensimmäisen virallisen nopeusennätyksen teki Gaston de Chasseloup-Laubat Ranskassa 18. joulukuuta 1898 Jeantaud Duc -sähköautolla.

105,88 km/h

Ensimmäinen yli sadan kilometrin tuntinpeuden saavuttanut oli belgialainen Camille Jenatzy. Hän teki ennätyksen CITA No. 25 -sähköautolla 29. huhtikuuta 1899.

166,6 km/h

21. heinäkuuta 1904 ranskalainen Louis Rigolly rikkoi ensimmäisenä yli 100 mailin tuntinopeuden Gobron Brillié -autollaan. Se kulki polttomoottorin voimalla.

205,44 km/h

Ensimmäinen yli 200 kilometrin tuntinopeuden ylittänyt oli yhdysvaltalainen Fred Marriott. Ennätys syntyi 26. tammikuuta 1906 höyryvoimalla kulkevalla ajoneuvolla.

502,11 km/h

19. marraskuuta 1937 George Eyston saavutti ensimmäisenä yli 500 kilometrin tuntinopeuden. Autoista, joilla nopeusennätyksiä tavoiteltiin, tulli erikoisempia, sillä ennätysten rikkominen tavallisilla polttomoottorautoilla alkoi olla entistä vaikeampaa. 1960-luvulla ennätysautoissa piti jo olla suihku- tai rakettimoottori.

1 014,52 km/h

23. lokakuuta 1970 yhdysvaltalainen Gary Gabelich rikkoi 1 000 kilometrin tuntinopeuden rajan rakettimoottorilla varustetulla Blue Flamella.

1 223,657 km/h

15. lokakuuta 1997 oli englantilaisen Andy Greenin vuoro tehdä ennätys: hän oli ensimmäinen, joka rikkoi äänivallin autolla.

Lähteet:

www.fia.com
en.wikipedia.com

Ehkä sinua kiinnostaa...