Maailman ensimmäinen junarata

Maailman vanhin junarata, joka on oikeastaan köysirata, rakennettiin vuoden 1500 tienoilla. Vuoteen 1910 saakka köysiradan vaunun kaapelia vetivät linnoituksen vangit tai vetojuhdat.

Maailman vanhin junarata, joka on oikeastaan köysirata, rakennettiin vuoden 1500 tienoilla. Vuoteen 1910 saakka köysiradan vaunun kaapelia vetivät linnoituksen vangit tai vetojuhdat.

Shutterstock

Historian ensimmäisenä junaratana voitaneen pitää 1500-luvun alussa Itävallan Salzburgissa käyttöön otettua Reisszug-köysirataa, jolla kuljetettiin ruokaa ja rakennusmateriaalia jyrkkää rinnettä ylös Hohensalzburgin linnoitukseen.

Reisszug-rata

Pituus

190 m

Enimmäisjyrkkyys

67 %

Kapasiteetti

2 500 kg

Huippunopeus

1,8 km/h

Matka-aika

5:45 min

Radan rakennutti arkkipiispa Leonhard von Keutschach, joka asui linnoituksessa ja hallitsi Salzburgia vuosina 1495–1519.

Linnoitukseen ei ollut tietä, ja rata toimi tavarahissinä.

Alkuperäinen 190 metriä pitkä rata on edelleen toiminnassa, ja siihen turvaudutaan varsinkin talvisaikaan, kun lumitilanne estää teiden käyttämisen jyrkässä rinteessä.

Sekä ratakiskot että vaunun pyörät oli alun perin valmistettu puusta, mutta historiallista rataa on toki uudistettu vuosisatojen varrella moneen kertaan.

Siihen on muun muassa vaihdettu metalliset kiskot sekä integroitu sähkömoottori, jonka avulla junavaunu nykyisin liikkuu. Vuoteen 1910 asti köysiradan vaunun kaapelia vetivät linnoituksen vangit tai vetojuhdat.