Mikä oli toisen maailmansodan nopein tankki?

Toisen maailmansodan nopeimman panssarivaunun huippunopeus oli samaa luokkaa kuin nykyisten nopeimpien tankkien – mutta sekään ei auttanut itärintamalla.

Toisen maailmansodan nopeimman panssarivaunun huippunopeus oli samaa luokkaa kuin nykyisten nopeimpien tankkien – mutta sekään ei auttanut itärintamalla.

Photo 12/Getty Images

Toisen maailmansodan panssarivaunujen nopeus vaihteli paljon. Raskain tankki, jota käytettiin kaupunkisodassa ja panssaritaisteluissa, ajoi noin 25 kilometrin tuntivauhtia, ja kevyin, jota käytettiin jalkaväkeä vastaan, saattoi yltää yli 70 kilometrin tuntivauhtiin.

Nopein oli Neuvostoliiton 11,5 tonnin painoinen BT-7, jonka huippunopeus oli 72 km/h.

Puna-armeijan kehittämän ja valmistaman tankin 400 hv:n moottori oli alun perin rakennettu Tupolev-pommikoneisiin.

VIDEO – BT-7-panssarivaunu tositoimissa:

Kolmen hengen miehistöä suojasi 13 mm:n panssari. Nopeudestaan huolimatta se ei pärjännyt hitaammille mutta paremmin panssaroiduille saksalaistankeille.

BT-7-panssarivaunuja valmistettiin 8 000 kappaletta vuosina 1932–41, ja valtaosa niistä menetettiin Saksan hyökättyä Neuvostoliittoon vuonna 1941.

Panssarivaunuista on tullut keskimäärin hieman nopeampia toisen maailmansodan jälkeen. Brittiläinen FV101 Scorpion vuodelta 1973 on historian tähän asti nopein panssarivaunu, ja sen huippunopeus on 82 km/h.