Natsi-Saksalla oli toisessa maailmansodassa moottoripyöräjoukkoja kaikilla rintamilla, ja nopeita ajokkeja käytettiin ensisijaisesti tiedusteluun. Moottoripyörät ajoivat yleensä 4–5:n ryhmissä konekivääriampuja pyörien sivuvaunussa.
Niiden lähituntumassa seurasi kevyitä panssarivaunuja, joiden tarkoitus oli hyökätä vihollisasemiin.
Jos yksikkö kohtasi kovaa vastarintaa, moottoripyörät saattoivat jättää sivuvaununsa ja lähteä hakemaan panssarivaunuvahvistuksia.
Moottoripyöräjoukot toimivat itsenäisestikin, kuten huhtikuussa 1941, jolloin SS-upseeri Fritz Klingenberg valtasi moottoripyöräjoukkoineen Serbian pääkaupungin Belgradin. Hän nujersi vastahyökkäykset ja piti kaupunkia hallussaan, kunnes vahvistukset saapuivat seuraavana päivänä.