Mikä oli Saksan moottoripyöräjoukkojen tehtävä?

Minne Natsi-Saksan joukot etenivätkin, moottoripyöräjoukot näyttivät tietä. Ne toimivat Wehrmachtin silminä, mutta niiden tehtävät eivät rajoittuneet tiedusteluun.

Minne Natsi-Saksan joukot etenivätkin, moottoripyöräjoukot näyttivät tietä. Ne toimivat Wehrmachtin silminä, mutta niiden tehtävät eivät rajoittuneet tiedusteluun.

BPK/Scala archives

Natsi-Saksalla oli toisessa maailmansodassa moottoripyöräjoukkoja kaikilla rintamilla, ja nopeita ajokkeja käytettiin ensisijaisesti tiedusteluun. Moottoripyörät ajoivat yleensä 4–5:n ryhmissä konekivääriampuja pyörien sivuvaunussa.

Niiden lähituntumassa seurasi kevyitä panssarivaunuja, joiden tarkoitus oli hyökätä vihollisasemiin.

SS-joukot hyödynsivät myös moottoripyöräyksiköitä.

© Wikimedia/Cassowary Colorizations

Jos yksikkö kohtasi kovaa vastarintaa, moottoripyörät saattoivat jättää sivuvaununsa ja lähteä hakemaan panssarivaunuvahvistuksia.

Moottoripyöräjoukot toimivat itsenäisestikin, kuten huhtikuussa 1941, jolloin SS-upseeri Fritz Klingenberg valtasi moottoripyöräjoukkoineen Serbian pääkaupungin Belgradin. Hän nujersi vastahyökkäykset ja piti kaupunkia hallussaan, kunnes vahvistukset saapuivat seuraavana päivänä.

Saksan sotilaspoliisi käytti moottoripyöräjoukkoja myös vastarintaliikkeeseen kohdistuneissa tehtävissä.

© Bundesarchiv 101I-007-2477-06/Wikimedia

Sivuvaunullinen BMW R75

  • Nopeus: 92 km/h. tiellä, 42 km/h. maastossa
  • Toimintasäde: 150 km yhdellä tankillisella polttoainetta
  • Aseistus: 7,92-mm:n konekivääri 500 laukausta/min
  • Valmistettiin: Noin 18 000 kappaletta