Tatra-urheiluautoa oli erittäin vaikeaa hallita jyrkissä kaarteissa. Moni kuljettaja lensikin sen kyydistä ojaan tai menehtyi törmäyksessä puuhun.

Tappaja-auto listi Hitlerin upseereja

Yksi liittoutuneiden salaisista aseista toisten maailmasodan aikana oli huippunopea ja kantikas Tatra-urheiluauto. Se oli niin epävakaa, että sen ratissa menehtyi useampia natsiupseereja kuin taisteluissa.

Urheiluauto oli natsintappaja

Iso, kömpelö ja salamannopea.
Näin kuvailtiin tšekkoslovakialaista Tatra-urheiluautoa, johon suuri joukko huippunatseja ihastui suuresti toisen maailmansodan aikana. Ihastus kävi saksalaisille kalliiksi, sillä Tatra ja etenkin sen mallit 77a ja 87 osoittautuivat todellisiksi natsintappajiksi.

Hitler rakasti Tatraa

Natsit keksivät Tatran toden teolla, kun Saksa vuonna 1938 miehitti Tšekkoslovakian, jossa autoa valmistettiin. Suuri ylellinen auto, jonka mainostettiin olevan tulevaisuuden auto, kiehtoi sekä Hitleriä että muita huippunatseja. Tatrasta tuli nopeasti must jokaiselle itseään kunnioittavalle natsiupseerille.

Ohjaus oli kehno

Yli 160 kilometrin huippunopeus ja pitävä ote tiehen, tekivät Tatrasata kuin luodun Saksan pitkille autobahneille. Natsit ajoivat mielellään nasta laudassa unohtivat usein Tatran suuren heikkouden: sitä oli erittäin hankalaa hallita kovassa vauhdissa. Ajaja toisensa jälkeen menetti auton hallinnan jyrkässä kaarteessa ja ajoi ulos tieltä – usein puuhun.

”Salainen aseemme”

Toisen maailmansodan aikana Tatra-kuolemien määrä kasvoi Saksassa niin suuresti, että Hitler varoitti upseerejaan ajamasta hengenvaarallista autoa. Varoitukset kaikuivat kuuroille korville.
"Enemmän korkea-arvoisia natsiupseereja kuoli Tatra 77a:n ja 87:n ratissa kuin taisteluissa. Tämä osoittaa, että ylpeys käy lankeemuksen edellä", sanoi brittikirjailija Steve Cole The Telegraph -lehdelle. Itse asiassa Tatra tappoi niin monta natsia, että liittoutuneet alkoivat kutsua sitä "salaiseksi aseekseen” taistelussa Hitleriä vastaan.

VW oli kopio tappaja-autosta

Huolimatta suuresta kuolonuhrien määrästä saksalaiset rakastivat Tatraa niin suuresti, että autonvalmistaja Ferdinand Porsche käytännössä teki kopion Tatra 97:sta, kun Hitleri määräsi hänet luomaan Saksan kansalle sopivan auton. Tuloksena syntyi VW Beetle. Yhdennäköisyys tšekkoslovakialaisen urheiluauton kanssa oli niin suuri, että Porsche joutui vuonna 1961 maksamaan Tatralle miljoonia korvaukseksi kopioinnista.