Britanniassa valmistettiin toisen maailmansodan aikana noin 22 000 Spitfire-konetta Kuninkaallisille ilmavoimille, Royal Air Forcelle.

Spitfire-hylystä löytyi luita

75 vuotta sen jälkeen, kun toisen maailmansodan aikainen Spitfire-kone syöksyi maahan, arkeologit ovat kaivaneet esiin turman jäännöksiä. Hylystä on löytynyt muun muassa lentäjän luiden kappaleita.

20-vuotias lentäjä menehtyi

Marraskuun 22. päivänä 1940 Spitfire-lentokone syöksyi alas marskimaalle Itä-Englantiin. Koneen lentäjä oli 20-vuotias Harold Edwin Penketh, jolla oli vain 13 tunnin kokemus Spitfiren ohjaamisesta, kun kone putosi maahan. Penketh kuoli heti, ja hänen ruumiinsa nostettiin koneesta ja lähetettiin hänen kotikaupunkiinsa Brightoniin, jotta lentäjän perhe sai haudata omaisensa.

Nyt – 75 vuoden kuluttua – arkeologit ovat löytäneet luiden jäännöksiä Penkethin ohjaamasta Mark 1 Spitfire X4593 -koneesta. Oikeuslääketieteilijät ovat vahvistaneet, että luut kuuluvat nuorelle lentäjälle.
Onnettomuustutkimus on osoittanut, että kyseessä oli joko vika koneen happijärjestelmässä tai Penkethin itsensä aiheuttama vika.
Olipa vian syy mikä tahansa, se sai koneen syöksymään suoalueelle, missä vesi ja muta täyttivät hylyn niin, että se vajosi vielä kaksi metriä pinnan alle.

Pikkupoika näki turman

Tony Redhead, joka onnettomuuden aikaan oli 8-vuotias, näki koneen maahansyöksyn. Sota-aikana monilla oli tapana tarkkailla sotilaskoneiden lentoa. Myös Tony-poika istui usein lapsuudenkotinsa portailla Cambridgeshiressa katselemassa, kun Hurricane-, Spitfire- ja Lancaster Bomber -koneet kiitivät taivaalla.

Yksi päivä kuitenkin poikkesi kaikista muista. Tonyn pään yläpuolella jylisi kahden muun lentokoneen ohella Kuninkaallisten ilmavoimien, Royal Air Forcen, Spitfire. Harold Edwin Penkethin ohjaama kone oli harjoituslennolla, mutta kun se saavutti 8,5 kilometrin korkeuden, se yhtäkkiä sinkoutui pois kurssistaan ja alkoi pudota.

”Muistan, että koneesta lähti valtava meteli”, nyt 83-vuotias Tony Redhead kertoo brittiläiselle Telegraph-lehdelle.
”Ja yhtäkkiä moottori sammui ja kone syöksyi suoraan kohti maata”, Redhead jatkaa.

Noin 600 metrin korkeudessa miehistö onnistui oikaisemaan koneen, mutta pian se kääntyi taas pystysuoraan asentoon ja iskeytyi sitten maahan nokka edellä.

Interaktiivinen piirros: Spitfire HUOM! Tämä ei näy mobiililaitteilla.

Spitfiren hylystä on löytynyt monia esineitä

Seitsemän päivän ajan ovat Oxford Archaelogy East -tutkimuslaitoksen arkeologit nyt tehneet kaivauksia soisella alueella, jonne Penkethin Spitfire putosi.

”Tämä on todella jännittävää, ja todella suuri haaste. Olen osallistunut kaikenlaiseen arkeologiseen tutkimukseen eri puolilla maailmaa, mutta että nyt voin sanoa 'olemme kaivaneet ylös Spitfiren' – se ylittää kaiken muun kokemani”, kertoo hankkeen johtaja Stephen Macaulay brittiläiselle Daily Mail -lehdelle.

Vaikka lentokone on maannut hautautuneena Itä-Englannin marskimaahan 75 vuoden ajan, arkeologit ovat onnistuneet kaivamaan hylystä monia löytöjä. Luiden lisäksi on saatu esiin koneen ohjaamo, valvontapaneelit ja toinen bensiinitankki.
Myös Harold Edwin Penkethin kello ja savukerasia, jossa on nimikirjaimet ”HEP”, ovat ilmestyneet esiin. Arkeologien löytöihin kuuluvat lisäksi vielä osa koneen Merlin-moottorista, hyvin säilynyt kuminen tyyny ja osia koneen siivistä.