Sukellusvene piiloutuu pohjaan
Päivän valjetessa Hardegen päättää ohjata U-123:n satama-altaan pohjaan. Seuraavana yönä hän yrittää uudelleen. Tällä kertaa sukellusvene on lähellä tuhoutua, sillä Hardegen luulee sataman valoja laivaksi.
Myöskään toisella yrityksellä satamassa ei ole laivoja. Pois lähtiessään kapteeni kuitenkin huomaa isobritannialaisen Coimbra-säiliöaluksen ja upottaa sen yhdellä ainoalla torpedolla. Tämän jälkeen U-123 ottaa kurssin rannikkoa pitkin etelään ja upottaa vielä neljä rahtialusta.
Sitten kaikki torpedot on käytetty loppuun, ja yhdessä aluksen dieselmoottoreista on toimintahäiriö. Reinhard Hardegen päättää suunnata kohti tukikohtaa, joka sijaitsee Lorientissa, Ranskan rannikolla.
Norjalainen valasalus ajaa takaa sukellusvenettä
Koko sotaretki eteni käytännössä ilman vastarintaa. 16. tammikuuta tapahtunutta yhtä ilmaiskua lukuun ottamatta U-123 sai toimia esteittä aivan lähellä Yhdysvaltojen sydäntä. Tämä johtui siitä, että Yhdysvaltojen merivoimat eivät olleet sodan alussa lainkaan valmistautuneet vihollisen hyökkäyksiin omilla rannikoillaan.
- tammikuuta rauhan aika on kuitenkin ohi. Hardegen havaitsi aivan lähistöllä norjalaisen kelluvan valastehtaan, jonka nimi oli Kosmos II. Kosmos II -aluksen kapteeni Einar Gleditsch päättää ajaa U-123:n päältä ja suuntaa täyttä höyryä eteenpäin. Reinhard Hardegen ei ehdi sukeltaa, vaan joutuu pakenemaan pintaa pitkin. Viallisesta moottorista johtuen sukellusvene on vain hieman valasalusta nopeampi, joten U-123 saavuttaa vasta tunnin takaa-ajon jälkeen riittävästi etäisyyttä voidakseen sukeltaa turvallisesti.
U-123 pääsee näin karkuun ja takaisin tukikohtaan Ranskaan. Sodan loppupuolella Reinhard Hardegen toteuttaa useita menestyksekkäitä sotaretkiä ja on yksi eniten laivoja upottaneita sukellusveneässistä. Hän selviytyi sodasta ja täytti 100 vuotta hyväkuntoisena vuonna 2013.