PIENOISSUKELLUSVENE oli Churchillin salainen ase
Moottori Lontoon-bussista ja kojeet ja laitteet pienoiskokoa: brittiläiset X-Craft-pienoissukellusveneet neljän hengen miehistöineen näyttivät vaatimattomilta. Silti Churchill lähetti ne Saksan ylpeyttä, taistelulaiva Tirpitziä vastaan.

Aluksen kylkiin kiinnitetyissä säiliöissä oli kaksi ajastimella varustettua pommia.
Pienoissukellusvene X6 kellui peilityynessä vuonossa kuin korkki ammusten viuhuessa sen ohi. Joka puolella X6:n ympärillä räjähtelevät käsikranaatit nostattivat ilmaan korkeita vesisuihkuja. Sukellusveneen vieressä häämötti valtava tummanharmaa hahmo: saksalainen taistelulaiva Tirpitz, Atlantin pelätyin sotalaiva.
X6:n kapteeni Donald Cameron ohjasi aluksensa varovasti perä edellä kohti Tirpitziä. Sukellusvene oli niin lähellä, että Tirpitzin miehistö ei voinut suunnata aluksensa raskaita tykkejä sitä kohti.
Pian X6 törmäsi kovaäänisen kumahduksen saattelemana Tirpitzin runkoon.
Cameron väänsi kahdesta ahtaaseen komentohuoneeseen sijoitetusta vivusta, ja X6 irrotti tappavan lastinsa: kaksi aluksen kylkiin kiinnitettyä terässäiliötä, joissa oli yhteensä neljä tonnia räjähdysainetta. Säiliöt vajosivat vakaasti vuonon pohjaan Tirpitzin kölin alle.
Cameron tiesi, ettei hän pystyisi viemään alustaan ulos vuonosta saksalaisten kiivaan tulituksen vuoksi. Niinpä X6:n miehistö tuhosi moukarilla aluksen kojeet ja laitteet ja avasi venttiilit upottaakseen sen.
Yksi toisensa jälkeen kaikki neljä miehistön jäsentä kiipesivät ulos sukellusveneen ahtaasta kulkuluukusta ja antautuivat saksalaisille.
Tirpitzillä saksalaiset näkivät, miten X6 hiljalleen upposi harmaaseen veteen. Myös muut hyökkäykseen osallistuneet pienoissukellusveneet päätyivät Altanvuonon pohjaan.
Vähän kello 10 jälkeen syyskuun 22. päivänä vuonna 1943 eli noin tunti sen jälkeen, kun Cameron miehistöineen oli hylännyt aluksensa, ajastetut pommit räjähtivät Tirpitzin kölin alla ja voimakas räjähdys ravisteli 42 900 tonnin painoista taistelulaivaa.
Aluksen runkoon syntyi repeämä, josta alkoi tulvia sisään vettä, ja Tirpitz alkoi kallistua. Konehuoneessa päämoottorit yskähtelivät ja sammuivat.
Paapuurin puoleinen peräsin jumiutui, ja kaksi tykkitornia vaurioitui pahoin. Myös aluksen etäisyysmittari, tutka ja radio tuhoutuivat räjähdyksessä. Tirpitz virui seuraavan puoli vuotta toimintakyvyttömänä telakalla.