Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Mistä ”lentävän linnoituksen” nimi tulee?

B-17-pommikoneeseen asennettiin sodan aikana sen jokaisessa uudessa versiossa lisää konekiväärejä, kunnes viimeisessä mallissa ei ollut lainkaan kuolleita kulmia, joita vihollinen olisi voinut hyödyntää.

U.S. Air Force photo

Ihastunut toimittaja keksi pommittajalle nimen

Kun Boeing esitteli vasta kehitetyn B-17-pommikoneen vuonna 1935, sen viisi kone­kivääriä tekivät erääseen toimittajaan niin suuren vaikutuksen, että hän kuvaili sitä ”lentäväksi linnoitukseksi”. Boeing nappasi ilmauksen käyttöönsä, ja niin B-17 sai nimen Flying Fortress.

Lentävä linnoitus pystyi puolustamaan itseään

Ilmausta oli kuitenkin käytetty aiemminkin. Monet ilmailu­asiantuntijat kutsuivat lentäviksi linnoituksiksi 1930-luvun suuria ja raskaasti aseistet­tuja pommi­koneita, jotka teoriassa pystyivät
puolustautumaan hävittäjiä vastaan. Boeingin uusi nelimoottorinen jätti oli myös suunniteltu tällaiseksi.

Ensimmäinen lentävä linnoitus puolustautui heikosti

Jouduttuaan tositoimiin toisessa maailmansodassa B-17 osoittautui kuitenkin liian heikosti aseistetuksi. Jokaiseen uuteen versioon lisättiin konekiväärejä, kunnes niitä lopulta oli 13. Sekään ei riittänyt, ja Yhdysvaltojen ilma­voimat kärsivät raskaita tappioita, ennen kuin se sai riittävän pitkän kantaman hävittäjän, joka pystyi saat­tamaan B-17:t kohteeseen asti.

Lähes koko miehistö käytti konekiväärejä

Kahta lentäjää lukuun ottamatta kaikki 10 miehistön jäsentä osallistuivat koneen puolustukseen riippumatta muista tehtävistään. Viimeisessä ja parhaiten aseistetussa B-17-mallissa ei ollut lainkaan kuolleita kulmia, joita vihollinen olisi voinut hyödyntää.

B-17 oli kestävä kone, joka pystyi palaamaan tukikohtaansa ­pahoistakin vaurioista huolimatta. Yksi B-17 pysyi ilmassa jopa törmättyään saksalaisen hävittäjän kanssa.

Shutterstock

Kahta kauko-ohjattavaa konekivääriä koneen nokassa käytti pommittaja. Niillä torjuttiin hyökkäyksiä suoraan edestä.

Shutterstock

Taka-ampuja suojasi ­koneen haavoittuvaa perää. Takakonekivääri oli viimeisiä lisäyksiä ennen B-17:n ­sarjatuotannon aloittamista.

Shutterstock

Lähes koko miehistö puolusti pommikonetta

B-17:n koko kymmenhenkinen miehistö kahta lentäjää lukuun ottamatta osallistui koneen puolustamiseen muiden tehtäviensä ohella.

Viimeisessä ja parhaiten aseistetussa B-17-versiossa ei ollut lainkaan kuolleita kulmia, joita vihollinen olisi voinut hyödyntää.

Lue myös:

Toinen maailmansota

Fanaattinen japanilainen hyökkäsi Havaijille

21 minuuttia
Merenkulku

Onko Lentävä hollantilainen totta?

1 minuuttia
Toinen maailmansota

10 erikoista faktaa toisesta maailmansodasta

2 minuuttia

Kirjaudu sisään

Tarkista sähköpostiosoite
Salasana vaaditaan
Näytä Piilota

Oletko jo tilaaja? Oletko jo lehden tilaaja? Napsauta tästä

Uusi käyttäjä? Näin saat käyttöoikeuden!

Nollaa salasana

Syötä sähköpostiosoitteesi, niin saat ohjeet salasanasi nollaamiseksi.
Tarkista sähköpostiosoite

Tarkista sähköpostisi

Olemme lähettäneet sinulle sähköpostia osoitteeseen . Siinä on ohjeet, joiden avulla voit nollata salasanasi. Jos et ole saanut sähköpostia, tarkista, että se ei ole joutunut roskapostin joukkoon.

Anna uusi salasana.

Nyt sinun pitää antaa uusi salana. Salasanassa pitää olla vähintään 6 merkkiä. Kun olet luonut uuden sanasanan, sinua pyydetään kirjautumaan sisään palveluun.

Salasana vaaditaan
Näytä Piilota