IWM/Keating (Capt) No 1 Army Film & Photographic Unit
special air service in jeeps

Mikä on Special Air Service?

Koska ja mihin tarkoitukseen Britannian Special Air Service on perustettu?

SAS kuivaharjoittelee laskuvarjohyppyjä autiomaassa.

© Topfoto/Ritzau Scanpix

SAS:n piti iskeä kohteisiin ilmasta

SAS:n tunnus on veitsi, jota koristavat siivet sekä sanat ”Who Dares Wins” eli ”Se voittaa, joka uskaltaa”. Siipisymboli ja motto ­viittaavat SAS:n alkuperäiseen ajatukseen toteuttaa uskaliaita sabotaasi-iskuja ilmasta.

Ensimmäisen operaation epäonnistuttua täysin vuonna 1941 laskuvarjot vaihtuivat jeeppeihin, mutta niitä käytettiin taas muun muassa Afganistanissa vuonna 2001.

Britanniaan perustettiin toisen maailmansodan aikana neljä sotilaallista erikoisyksikköä toimimaan akselivaltojen selustassa Pohjois-Afrikassa.

Yksi niistä oli David Stirlingin perustama Special Air Service eli SAS, jonka tarkoituksena oli hypätä laskuvarjoilla vihollisen linjojen taakse ja tuhota varastoja ja lentokenttiä.

SAS:n ensimmäinen isku marraskuussa 1941 epäonnistui täysin. Etäisyydet Pohjois-Afrikassa olivat liian pitkiä sotilaille, jotka joutuivat liikkumaan maastossa jalan.

22 ­kaikkiaan 65 ­miehestä kuoli tai ­joutui vangiksi, mutta Stirling sai silti vielä toisen tilaisuuden.

Tällä kertaa operaatiossa ei käytetty laskuvarjoja, vaan SAS-miehet saivat kyydin erikoisjoukoilta, jotka ­olivat tottuneet ajamaan vihollisen selustassa Saharan autiomaassa.

Nyt Stirlingin miehet pääsivät perille kohteeseen, räjäyttivät 61 lento­konetta ja 30 ajoneuvoa ja pakenivat paikalta.

Tämän jälkeen SAS hylkäsi laskuvarjot, ja Stirling hankki yksi­kölleen jeeppejä, joihin asennettiin konekiväärejä.

Lopun sodan ajan aseistetut jeepit olivatkin SAS:n ­tunnusmerkki, ja niitä käytettiin sekä iskuissa että kuljetuksissa.

SAS lakkautettiin sodan jälkeen, mutta se perustettiin uudelleen vuonna 1952, sillä Britannia ­tarvitsi pieniä partioita, jotka pystyivät ­jäljittämään kommunistisissejä ­viidakossa Malaijan kriisin aikana.

SAS luotti maastoautoihin

Nelivetoiset jeepit kuljettivat SAS:n sotilaita Saharan halki ja vihollislinjojen taakse toisessa maailmansodassa. Niiden konekivääreillä oli helppo tuhota suojattomia kohteita.

IWM/Getty Images

Arabihuivit suojasivat aavikolla auringolta ja pölyävältä hiekalta.

IWM/Getty Images

Kun David Stirling perusti SAS:n, brittikenraalit pitivät häntä seinähulluna.

IWM/Getty Images

Konekivääreillä tuhottiin maassa olevia vihollisen lentokoneita.

IWM/Getty Images

Lisäbensiinille oli tarvetta pitkillä ajomatkoilla Saharassa.

IWM/Getty Images