Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Miksi natsi-Saksa kehitti ilmalaivoja?

Jättimäisillä ilmalaivoilla haluttiin osoittaa natsi-Saksan ylivoimaisuutta, mutta hanke päättyi katastrofiin.

New York Daily News Archive/Getty Images

Isot ilmalaivat olivat suosituimpia kuin koskaan vuonna 1929, kun ilmalaivalla lennettiin ensimmäisen kerran maailman ympäri. Toukokuusta 1930 ne aloittivat myös ensimmäiset reittilennot Atlantin yli.

Hindenburg oli ilmojen jätti

  • Pituus: 245 m
  • Läpimitta: 41 m
  • Matkustajia: Enintään 72
  • Huippunopeus: 135 km/h

Kun natsit nousivat Saksassa valtaan, ilmalaivoilta odotettiin suuria, ja vuonna 1934 natsit tukivatkin Zeppelin-tehdasta kahdella miljoonalla Saksan markalla.

Laivoja ei niinkään tarvittu sodankäyntiin vain propagandaan. Vuotta myöhemmin Hermann Göringin ideoima yhtiö alkoi huolehtia Saksan suurimman ilmalaivan, Hindenburgin, liikennöinnistä.

Natsit halusivat Hindenburgilla todistaa, että Saksa oli taas suurvalta ja sillä oli huipputekniikkaa, sillä ilmalaiva oli tuon ajan nopein ja ylellisin kulkuneuvo pitkillä matkoilla.

Tutustu Hindenburgiin:

Vauhti ja luksus houkuttelivat väkeä

Ilmanvastuksen pienentämiseksi matkustajien hytit ja ruokasali sijaitsivat Hindenburgin ”mahassa”.

New York Daily News Archive/Getty Images

Hakaristi peräsimessä oli hinta natsien osoittamasta tuesta LZ 129 Hindenburgin rakentamiselle.

New York Daily News Archive/Getty Images

Kävelykannella oli tuoleja, pöytiä ja piano, ja siellä matkustajat saattoivat nauttia drinkkejä ja pelata korttia.

New York Daily News Archive/Getty Images

Portaat johtivat alas B-kannelle, missä toisen luokan matkustajat ja miehistö nukkuivat.

New York Daily News Archive/Getty Images

Hytit olivat yleensä kahden hengen ja niissä oli kerrossänky, mutta tarjolla oli myös neljän hengen hyttejä.

New York Daily News Archive/Getty Images

Ruokasalin panoraamaikkunoista pääsi nauttimaan maisemista.

New York Daily News Archive/Getty Images

Vain rikkaimmilla oli varaa ylittää Atlantti ilmalaivalla. Matkan aikana he saattoivat nauttia aterioista ravintolassa, polttaa sikareita tupakkahuoneessa tai kylpeä suihkussa, jolla jätti oli myös varustettu.

Hindenburgin peräsimeen maalattiin iso hakaristi, ja se esimerkiksi leijui stadionin yllä ilmassa vuoden 1936 Berliinin olympialaisissa. Jätti lensi myös kansanjoukkojen yli Nürnbergin puoluekokouksessa.

Propagandateho haihtui kirjaimellisesti savuna ilmaan, kun Hindenburg paloi vuonna 1937.

VIDEO – Katso Hindenburgin katastrofi väreissä:

Lue myös:

Kirjaudu sisään

Tarkista sähköpostiosoite
Salasana vaaditaan
Näytä Piilota

Oletko jo tilaaja? Oletko jo lehden tilaaja? Napsauta tästä

Uusi käyttäjä? Näin saat käyttöoikeuden!

Nollaa salasana

Syötä sähköpostiosoitteesi, niin saat ohjeet salasanasi nollaamiseksi.
Tarkista sähköpostiosoite

Tarkista sähköpostisi

Olemme lähettäneet sinulle sähköpostia osoitteeseen . Siinä on ohjeet, joiden avulla voit nollata salasanasi. Jos et ole saanut sähköpostia, tarkista, että se ei ole joutunut roskapostin joukkoon.

Anna uusi salasana.

Nyt sinun pitää antaa uusi salana. Salasanassa pitää olla vähintään 6 merkkiä. Kun olet luonut uuden sanasanan, sinua pyydetään kirjautumaan sisään palveluun.

Salasana vaaditaan
Näytä Piilota