Miksi natsi-Saksa kehitti ilmalaivoja?

Ilmapallot osoittautuivat jo ensimmäisessä maailmansodassa soveltumattomiksi sodankäyntiin. Miksi Hitler kuitenkin tuki ilma­laivojen kehitystä Saksassa?

Lentäjä lensi yleensä hyvin matalalla, jotta matkustajat­ saivat nauttia maisemista.

© Madison Press

Natseilla ei ollut mielessään sota, kun he vuonna 1934 myönsivät Zeppelinin tehtaalle kahden miljoonan valtakunnanmarkan avustuksen. Sen sijaan he halusivat käyttää ilmalaivoja propagandassaan. Jo seuraa­vana vuonna Hermann Göringin johtama seurue lensi maan suurimmalla ilmalaivalla, Hindenburgilla.

Ilmalaiva kuljetti nopeimmin

Hindenburgin avulla natsit saattoivat osoittaa, että Saksa oli teknisesti­ kehittynyt suurvalta, sillä ilmalaivat olivat aikansa ylellisimpiä pitkille matkoille tarkoitettuja kulkuvälineitä. Vain rikkaimmilla oli varaa ylittää Atlantti ilmalaivalla, jolla saattoi nauttia gourmet-aterian, tuprutella sikaria tupakointitilassa ja jopa kylpeä.

Hindenburg paloi vuonna 1937

Berliinin olympialaisten ajaksi vuonna 1936 Hinden­burgin peräsimiin ­maalattiin suuret hakaristit ja se ankkuroitiin olympia­stadionin yläpuolelle. Se oli esillä myös natsien Nürnbergin puoluekokouksessa.

Propagandavaikutus kuiten­kin haihtui savuna ilmaan, kun Hindenburg tuhoutui ­tulipalossa vuonna 1937.

Valtteina nopeus ja ylellisyys

Matkustajatilat oli sijoitettu Hindenburgin rungon alaosaan ilmanvastuksen vähentämiseksi.

  • Pituus 245 m
  • Läpimitta 41 m
  • Matkustajia enintään 72
  • Huippunopeus 135 km/h

Osoita hiirellä pallukoita, niin saat lisätietoa Hindenburgin yksityiskohdista.