Miksi natsi-Saksa kehitti ilmalaivoja?
Ilmapallot osoittautuivat jo ensimmäisessä maailmansodassa soveltumattomiksi sodankäyntiin. Miksi Hitler kuitenkin tuki ilmalaivojen kehitystä Saksassa?

Lentäjä lensi yleensä hyvin matalalla, jotta matkustajat saivat nauttia maisemista.
Natseilla ei ollut mielessään sota, kun he vuonna 1934 myönsivät Zeppelinin tehtaalle kahden miljoonan valtakunnanmarkan avustuksen. Sen sijaan he halusivat käyttää ilmalaivoja propagandassaan. Jo seuraavana vuonna Hermann Göringin johtama seurue lensi maan suurimmalla ilmalaivalla, Hindenburgilla.
Ilmalaiva kuljetti nopeimmin
Hindenburgin avulla natsit saattoivat osoittaa, että Saksa oli teknisesti kehittynyt suurvalta, sillä ilmalaivat olivat aikansa ylellisimpiä pitkille matkoille tarkoitettuja kulkuvälineitä. Vain rikkaimmilla oli varaa ylittää Atlantti ilmalaivalla, jolla saattoi nauttia gourmet-aterian, tuprutella sikaria tupakointitilassa ja jopa kylpeä.
Hindenburg paloi vuonna 1937
Berliinin olympialaisten ajaksi vuonna 1936 Hindenburgin peräsimiin maalattiin suuret hakaristit ja se ankkuroitiin olympiastadionin yläpuolelle. Se oli esillä myös natsien Nürnbergin puoluekokouksessa.
Propagandavaikutus kuitenkin haihtui savuna ilmaan, kun Hindenburg tuhoutui tulipalossa vuonna 1937.
Valtteina nopeus ja ylellisyys
Matkustajatilat oli sijoitettu Hindenburgin rungon alaosaan ilmanvastuksen vähentämiseksi.
- Pituus 245 m
- Läpimitta 41 m
- Matkustajia enintään 72
- Huippunopeus 135 km/h
Osoita hiirellä pallukoita, niin saat lisätietoa Hindenburgin yksityiskohdista.