Heinrich Hoffmann/Bayerische Staatsbibliothek/BPK

Oliko Hitlerillä oma lentokone?

Hitlerille kelpasi vain paras, ja siksi hänelle rakennettiin oma erityisvarusteltu kone, joka oli sekä ylellinen että turvallinen.

Hitler sai kokonaisen laivueen koneita

Saksassa järjestettiin vaalit vuonna 1932, ja Adolf Hitlerin piti päästä nopeasti paikasta toiseen.

Niinpä hän vuokrasi Lufthansalta lentokoneen, ja kun hänet nimitettiin valtakunnankansleriksi, hän hankki oman lentokoneen.

Hitlerin uusi virkakone oli Junkers Ju 52, jota ohjasi sotaveteraani ja vakaumuksellinen natsi Hans Baur.

Hitler istui aina oikeanpuoleisella ­etuistuimella, koska siitä hän saattoi tarkkailla koneen nopeutta ja koje­lautaa.

Hitler hankki myöhemmin vielä ­seitsemän lentokonetta, ja hänen ­kahdeksaa konettaan alettiin kutsua ”Führer-lentueeksi”.

"Führerin laivue" varustettiin sotaan

Vuonna 1939 Hitler vaihtoi ahtaiksi käyneet vanhat ­Junkersit Baurin suosituksesta suurempiin Focke-Wulf Fw 200 Condoreihin.

Hitler teetti uusiin koneisiin muutostöitä ja rakennutti ­henkilökohtaisesta Fw 200:staan erityisen ­ylellisen ja turvallisen erikoismallin.

Matkustamossa oli Hitleriä varten muun muassa ­nahkasohva ja pöytä ja sen yhteydessä mittaristo, josta ­Hitler saattoi tarkkailla koneen ­nopeutta ja korkeutta.

Ruuan valmistus ja alkoholin nauttiminen koneessa oli kielletty, mutta siellä tarjoiltiin valmiita ­aterioita, jotka Führer nautti posliini­astioilta hakaristein koristelluilla hopeisilla aterimilla. ­

Hitler oli vähällä kuolla Fw 200 -koneessaan 13. maaliskuuta 1943. Saksan vastarintaliike oli onnistunut viemään koneeseen pommin, mutta lastiruumassa oli niin kylmää, että sen sytytysmekanismi petti.

© Ullstein Bild/Walter Frentz

Hitlerin istuin oli kuin nojatuoli, joka oli vahvistettu luodin­kestävällä metallilla.

Siinä oli lisäksi sisäänrakennettu laskuvarjo sekä ­heittomekanismi hätätilanteita varten.

Hitlerin Fw 200 sai nimen Immelmann 3, sillä se oli hänen kolmas lentokoneensa.

”Führer-lentue” kasvoi 13:een koneeseen, jotka kuljettivat muitakin johtavia natseja.

Sodan sytyttyä koneisiin asennettiin kolme kone­kivääriä ja ­hätäluukku, josta matkus-­tajat saattoivat hypätä laskuvarjoilla.

Hitlerin Fw 200 Condor ja suurin osa Führer-lentueen koneista tuhoutui ­heinäkuussa 1944 liittoutuneiden ­Berliinin Tempelhofin lentokentälle tekemässä ilmaiskussa.

Hitlerin hovilentäjä taivutteli hänet vaihtamaan vanhat koneensa Focke-Wulf Fw 200 Condoreihin ennen toista maailmansotaa.

Heinrich Hoffmann/Bayerische Staatsbibliothek/BPK

Hitlerin koneen tunnus oli kotkanpää

Führer-lentueen tunnus oli muokattu Luftwaffen tunnuksesta. Koko kotkan sijaan Hitlerin ­lentokonetta koristi pyöreällä pohjalla oleva kotkanpää.

Heinrich Hoffmann/Bayerische Staatsbibliothek/BPK
© Heinrich Hoffmann/Bayerische Staatsbibliothek/BPK

Koneen nimi viittasi saksan ensimmäiseen lentäjä-ässään

Hävittäjälentäjät olivat ensimmäisen maailmansodan sankareita ja supertähtiä.

Heistä ensimmäisiä oli saksalainen Max Immelmann.

Hän kehitti useita manöövereitä, jotka toivat hänelle 15 ilmavoittoa, ennen kuin hänet ammuttiin alas kesäkuussa 1916.

Kaikki Hitlerin koneet nimettiin Immelmannin mukaan.