Panssarivaunu jylisti sotaan

Vuonna 1916 britit lähettivät länsirintaman taisteluihin maailman ensimmäisen panssarivaunun, Mark I:n. Paksusti panssaroidun, pitkän kantomatkan tykeillä varustetun ja epätasaisessa maastossa pärjäävän ajoneuvon odotettiin tuovan ratkaisun paikalleen jumittuneeseen asemasotaan.

Vuonna 1916 britit lähettivät länsirintaman taisteluihin maailman ensimmäisen panssarivaunun, Mark I:n. Paksusti panssaroidun, pitkän kantomatkan tykeillä varustetun ja epätasaisessa maastossa pärjäävän ajoneuvon odotettiin tuovan ratkaisun paikalleen jumittuneeseen asemasotaan.

Wikimedia Commons / Imperial War Museums

Ensimmäisissä Mark I -panssarivaunuissa oli niin sanottu ohjauspyrstö, jossa oli kaksi suurta pyörää.

Pyörien tarkoitus oli tehostaa panssarivaunun ohjausta, mutta käytännössä ne osoittautuivat lähinnä riesaksi, sillä ne juuttuivat usein juoksuhautoihin ja hajosivat helposti.

Pyöristä oli enemmän haittaa kuin hyötyä.

© Wikimedia Commons / Imperial War Museums

Ohjauspyrstöstä luovuttiinkin pian, ja Mark I:tä ja sen seuraajia ohjattiin siitä lähtien vain telaketjuilla.

Siihen tarvittiin neljä miestä: yksi jarrumies, yksi ajaja ja kaksi vaihdemiestä. Lisäksi miehistöön kuului neljä ampujaa.

Mies keksinnön takana: Traktoritehtailija kehitti panssarivaunun

Yksi ensimmäisen maailmansodan sotilaallisia haasteita oli kehittää panssaroitu ajoneuvo, joka pystyisi liikkumaan epätasaisessa maastossa ja ylittämään leveitä kaivantoja.

Kaikki yritykset kariutuivat milloin mistäkin syystä, kunnes britti William Tritton tarttui tehtävään.

© Sol90, Image Select, Fiddlersgreen.net & the War'tist

  • Nimi: Schneider CA1
  • Vuosi: 1916
  • Maa: Ranska
  • Määrä: 400
© Fiddlers Green

  • Nimi: Renault FT
  • Vuosi: 1917
  • Maa: Ranska
  • Määrä: 3 530
© Tank-Hunter

  • Nimi: A7V
  • Vuosi: 1918
  • Maa: Saksa
  • Määrä: 20

Hän oli maatalouskoneiden asiantuntija ja tunsi telaketjut.

Tritton suunnitteli monta panssarivaunujen prototyyppiä, mutta vasta kun hän keksi päällystää telaketjut teräslaatoilla, maailman ensimmäinen tankki oli valmis lähtemään rintamalle.

Tällainen oli Mark I -panssarivaunu:

Vain yksi Mark I jäljellä

Britit valmistivat ensimmäisen maailmansodan aikana kaikkiaan 150 Mark I:tä.

Niistä vain yksi on säilynyt. Se sijaitsee panssarimuseossa Dorsetissa Englannissa.

Rungon merkinnöistä voi päätellä, että kyseinen panssarivaunu on järjestyksessä toinen valmistettu Mark I.