Ensimmäisissä Mark I -panssarivaunuissa oli niin sanottu ohjauspyrstö, jossa oli kaksi suurta pyörää.
Pyörien tarkoitus oli tehostaa panssarivaunun ohjausta, mutta käytännössä ne osoittautuivat lähinnä riesaksi, sillä ne juuttuivat usein juoksuhautoihin ja hajosivat helposti.
Ohjauspyrstöstä luovuttiinkin pian, ja Mark I:tä ja sen seuraajia ohjattiin siitä lähtien vain telaketjuilla.
Siihen tarvittiin neljä miestä: yksi jarrumies, yksi ajaja ja kaksi vaihdemiestä. Lisäksi miehistöön kuului neljä ampujaa.
Mies keksinnön takana: Traktoritehtailija kehitti panssarivaunun
Yksi ensimmäisen maailmansodan sotilaallisia haasteita oli kehittää panssaroitu ajoneuvo, joka pystyisi liikkumaan epätasaisessa maastossa ja ylittämään leveitä kaivantoja.
Kaikki yritykset kariutuivat milloin mistäkin syystä, kunnes britti William Tritton tarttui tehtävään.
Hän oli maatalouskoneiden asiantuntija ja tunsi telaketjut.
Tritton suunnitteli monta panssarivaunujen prototyyppiä, mutta vasta kun hän keksi päällystää telaketjut teräslaatoilla, maailman ensimmäinen tankki oli valmis lähtemään rintamalle.
Tällainen oli Mark I -panssarivaunu:
Vain yksi Mark I jäljellä
Britit valmistivat ensimmäisen maailmansodan aikana kaikkiaan 150 Mark I:tä.
Niistä vain yksi on säilynyt. Se sijaitsee panssarimuseossa Dorsetissa Englannissa.
Rungon merkinnöistä voi päätellä, että kyseinen panssarivaunu on järjestyksessä toinen valmistettu Mark I.