Wikimedia Commons / Imperial War Museums

Panssarivaunu jylisti sotaan

Vuonna 1916 britit lähettivät länsirintaman taisteluihin maailman ensimmäisen panssarivaunun, Mark I:n. Paksusti panssaroidun, pitkän kantomatkan tykeillä varustetun ja epätasaisessa maastossa pärjäävän ajoneuvon odotettiin tuovan ratkaisun paikalleen jumittuneeseen asemasotaan.

Ensimmäisissä Mark I -panssarivaunuissa oli niin sanottu ohjauspyrstö, jossa oli kaksi suurta pyörää.

Pyörien tarkoitus oli tehostaa panssarivaunun ohjausta, mutta käytännössä ne osoittautuivat lähinnä riesaksi, sillä ne juuttuivat usein juoksuhautoihin ja hajosivat helposti.

Pyöristä oli enemmän haittaa kuin hyötyä.

© Wikimedia Commons / Imperial War Museums

Ohjauspyrstöstä luovuttiinkin pian, ja Mark I:tä ja sen seuraajia ohjattiin siitä lähtien vain telaketjuilla.

Siihen tarvittiin neljä miestä: yksi jarrumies, yksi ajaja ja kaksi vaihdemiestä. Lisäksi miehistöön kuului neljä ampujaa.

Mies keksinnön takana: Traktoritehtailija kehitti panssarivaunun

Yksi ensimmäisen maailmansodan sotilaallisia haasteita oli kehittää panssaroitu ajoneuvo, joka pystyisi liikkumaan epätasaisessa maastossa ja ylittämään leveitä kaivantoja.

Kaikki yritykset kariutuivat milloin mistäkin syystä, kunnes britti William Tritton tarttui tehtävään.

I maailmansodan panssarivaunuja

© Sol90, Image Select, Fiddlersgreen.net & the War'tist

  • Nimi: Schneider CA1
  • Vuosi: 1916
  • Maa: Ranska
  • Määrä: 400
© Fiddlers Green
  • Nimi: Renault FT
  • Vuosi: 1917
  • Maa: Ranska
  • Määrä: 3 530
© Tank-Hunter
  • Nimi: A7V
  • Vuosi: 1918
  • Maa: Saksa
  • Määrä: 20

Hän oli maatalouskoneiden asiantuntija ja tunsi telaketjut.

Tritton suunnitteli monta panssarivaunujen prototyyppiä, mutta vasta kun hän keksi päällystää telaketjut teräslaatoilla, maailman ensimmäinen tankki oli valmis lähtemään rintamalle.

Tällainen oli Mark I -panssarivaunu:

Mark I lukuina

Pituus (pyörien kanssa): 9,94 m
Leveys: 4,33 m
Korkeus: 2,34 m
Paino: 28,4 tonnia
Huippunopeus: 6 km/h
Toimintamatka: noin 40 km
Miehistö: 8

Sol90, Image Select, Fiddlersgreen.net & the War'tist

Muoto oli tarkkaan harkittu

Suunnikkaan muodon ansiosta painopiste oli matalalla ja tankki kulki vakaasti maastossa kuin maastossa.

Sol90, Image Select, Fiddlersgreen.net & the War'tist

Sisätilat olivat trooppiset

Moottori tuotti niin paljon lämpöä, että lämpötila vaunun sisällä saattoi nousta yli 50 asteeseen.

Sol90, Image Select, Fiddlersgreen.net & the War'tist

Miehistö piti kantaa ulos

Ilmanvaihto oli surkea. Vaunu täyttyi usein savusta, häästä ja bensahöyryistä niin, että miehistö alkoi voida huonosti ja se jouduttiin kantamaan ulos.

Sol90, Image Select, Fiddlersgreen.net & the War'tist

Ammusten säilytys

Tykinammuksia säilytettiin niitä varten asennetuissa metalliputkissa.

Sol90, Image Select, Fiddlersgreen.net & the War'tist

Suojaa kanaverkosta

Kanaverkko suojasi miehistöä vihollisen kranaateilta.

Viestintäongelmia

Melu oli vaunun sisällä usein niin kova, että miehistö joutui kommunikoimaan paukuttamalla vaunun seiniä.

Sol90, Image Select, Fiddlersgreen.net & the War'tist

Epätasainen maasto ei ollut ongelma

Telaketjujen teräslaatat takasivat hyvän otteen alustasta. Niiden ansiosta vaunu pystyi ajamaan epätasaisessa maastossa ja ylittämään jopa 2,4 metrin levyisiä juoksuhautoja.

Sol90, Image Select, Fiddlersgreen.net & the War'tist

Panssarivaunun vakioväri

Ruskeasta tuli pian Mark I:n vakioväri. Ensimmäiset mallit maalattiin maastokuvioilla, mutta siitä luovuttiin nopeasti, sillä panssarivaunu lokaantui kuitenkin nopeasti rintaman mudassa.

Sol90, Image Select, Fiddlersgreen.net & the War'tist

Panssarivaunut pystyi tunnistamaan

Merkinnät kertoivat miehistön komppanian tai pataljoonan. Joidenkin vaunujen runkoon oli kirjoitettu myös nimiä tai kannustavia lauseita.

Sol90, Image Select, Fiddlersgreen.net & the War'tist

Mark I:n aseistus

Aseistuksena oli kaksi 57 mm:n Hotchkiss-tykkiä ja kolme 8 mm:n konekivääriä. Osassa panssarivaunuja ei ollut lainkaan tykkejä vaan sen sijaan viisi konekivääriä.

Sol90, Image Select, Fiddlersgreen.net & the War'tist

Vain yksi Mark I jäljellä

Britit valmistivat ensimmäisen maailmansodan aikana kaikkiaan 150 Mark I:tä.

Niistä vain yksi on säilynyt. Se sijaitsee panssarimuseossa Dorsetissa Englannissa.

Rungon merkinnöistä voi päätellä, että kyseinen panssarivaunu on järjestyksessä toinen valmistettu Mark I.