VIIC-tyypin alukset olivat Saksan sukellusvene­lai­vaston työjuhtia.

© Dreamstime

Kuinka kauan 1940-luvun sukellusveneet pystyivät olemaan pinnan alla?

Kuinka kauan II maailman­sodan sukellusveneet saat­toivat olla sukelluksissa?

Saksalainen VIIC-sukellusvene oli ylivoimainen

Toisin kuin monet luulevat, toisen maailmansodan aikaiset sukellusveneet kulkivat enimmäkseen pinta-ajossa dieselmoottoriensa voimin. Ne sukelsivat yleensä vain hyökätessään ja erityistehtävissä.

Saksalaiset sukellus­veneet pystyivät olemaan ­pinnan alla pisimpään, ja ennätystä pitää hallussaan alustyyppi VIIC.

VIIC oli saksalaisten yleisin sukellusvenetyyppi. Niiden rakentaminen alkoi jo ennen sotaa, ja aluksen eri versioita valmistettiin yli 600 kappaletta.

Sukellusvene varustettiin snorkkelilla

Vuonna 1944 VIIC-tyypin aluksiin lisättiin snorkkeli, joka pidensi niiden sukellus­aikaa merkittävästi. Alus­ten nopeus piti kuitenkin laskea 11 kilo­metriin tunnissa, jotta snorkkeli ei vaurioituisi.

  1. lokakuuta 1944 saksa­lainen VIIC-tyypin sukellus­vene U-978 lähti ­Bergenistä Norjasta Atlantille. Se ­partioi ­sukelluksissa peräti 68 ­päivän ajan, ennen kuin se palasi jälleen Bergeniin 16. ­joulukuuta 1944.

U-978:n partiomatka syksyllä 1944 on pisin snorkkelin avulla kokonaan pinnan alla suoritettu tehtävä.

Snorkkeli oli tärkeä uudistus

Sähkömoottorin ja myöhemmin snorkkelin ansiosta saksalaiset VIIC-tyypin sukellusveneet pystyivät olemaan sukelluksissa aiempaa pitempiä aikoja.

Jos sukellusvene on lempiaiheesi, sukella tästä sukellusveneitä käsitteleville teemasivuille.