Sotaa hyödynnettiin tuotteiden myynnissä

Ensimmäisen maailmansodan aikana monet yritykset myivät tuotteitaan röyhkeästi sodan varjolla.

Kirja paljastaa mainosmiesten röyhkeyden

Brittiläiset yritykset vetosivat ensimmäisen maailmansodan aikaisessa markkinoinnissaan kansalliseen ylpeyteen ja huoleen rintamalle lähetetyistä sotilaista. Näin kertoo Andrew McCarthyn ja Amanda-Jane Doranin kirja, johon he ovat keränneet esimerkkejä vuosien 1914–1918 mainoksista.

Mainosmiehet käyttivät sotaa hyväksi

Yritykset yrittivät myydä tuotteitaan mm. vetoamalla sotilaiden hätään tai yhdistämällä tuotteiden brittiläisyyden ja laadun sotilaiden sankarillisuuteen ja maanpuolustustahtoon.

”Yritykset käyttivät hyväkseen ihmisten pelkoa”, Andrew McCarthy sanoi BBC Newsille. Esimerkiksi Turnbull & Asser väitti, että heidän piikkilangalta suojaavat käsineensä voisivat pelastaa sotilaan hengen. Bovril-juoman se mainosti kasvattavan ”uskomattomat lihasvoimat” ja antavan ”voimaa voittaa”.

Käsineiden väitettiin voivan pelastaa henkiä.

Täytekynien valmistaja vetosi perheiden toivoon saada kirjeitä rintamalta.