Mitkä olivat kolmitason edut?
Miksi ensimmäisessä maailmansodassa käytettiin kolmitasokoneita?

Saksalainen lentäjä-ässä Manfred von Richthofen pudotti 19 viholliskonetta Fokker-kolmitasollaan.
Kolmitasokoneet olivat ketteriä
Sekä ympärysvallat että keskusvallat käyttivät ensimmäisessä maailmansodassa kolmitasolentokoneita, ja kaksitasot syrjäyttivät ne lopullisesti vasta sodan jälkeen.
Ilmailun alkuaikoina kolmitasot olivat usein kaksitasoja ketterämpiä, mikä oli tärkeä ominaisuus ilmataisteluissa. Toisaalta ne olivat kaksitasoja kiikkerämpiä.
Lentäjäsankari kuoli testatessaan kolmitasoa
Heinrich Gontermann oli yksi Saksan taitavimmista taistelulentäjistä ensimmäisessä maailmansodassa. Lokakuussa 1917 hän testasi uutta Fokker Dr.I -kolmitasoa ja yritti lentää silmukkaa, kun koneen ylin siipitaso murtui ja hän syöksyi maahan ja kuoli.
Sodan jälkeen selvisi, että Fokker Dr.I:n ylimpään siipitasoon kohdistui jopa 2,5 kertaa niin suuri kuormitus kuin kahteen alempaan siipitasoon, mikä sai ylimmän siiven helposti katkeamaan tai väänsi koneen rungon rikki.
Kolmitason ja kaksitason edut ja haitat
Kolmitaso
- Nousi nopeasti
- Helppo hallita – Hidas – Hutera
Kaksitaso
- Nopea
- Parempi näkyvyys – Nousi hitaasti korkealle – Ei pystynyt nopeisiin kaarroksiin