Viikinkien Valhalla ei ollut herkkien paikka. Syömingit, juomingit ja taistelu kuolemaan asti kuuluivat pohjanmiesten paratiisin arkeen ja juhlaan. Lähde mukaan viikinkien viimeiselle reissulle Valhallaan ja vihkiydy pohjolan aasauskoon.
Eräs päivä Valhallassa
Suuressa salissa kajahti kovaääninen karjahdus, kun toinen kahdesta viikinkisoturista vajosi maahan. Hänen vastustajansa kohotti veriset nyrkkinsä voitonriemuisesti ilmaan yleisön hurratessa. Harva asia innosti Odinin mahtavassa kartanossa, Valhallassa, asuvia sotureita enemmän kuin kunnon nyrkkitappelu.
Valhallaan pääsivät vain ne viikingit, jotka olivat kuolleet kunniakkaasti taistelussa, ja Odin oli itse valinnut heistä jokaisen. Valhallan suuressa salissa soturit saivat mitellä voimiaan painissa ja nyrkkitappeluissa vaikka joka ilta.
Päivisin Valhallan soturit harjoittelivat ragnarökiä eli maailmanlopun edellä käytävää suurta taistelua varten.
Joka aamu he pukivat ylleen kypärän ja rengaspaidan ja tarttuivat aseisiinsa. Sitten he marssivat Valhallan muurien ulkopuolella sijaitsevalle tasangolle taistelemaan.
Kun soturi kaatui taistelussa, Odinin naispuoliset soturit, valkyriat, virvoittivat hänet taas eloon.
Valhallan ja Asgårdin ero

Viikinkien mielikuvaan Odinin kartanosta Valhallasta on varmaankin vaikuttanut se, miten he itse asuivat. Niinpä tässä viikinkitalon rekonstruktiossa Norjan Hortenissa on todennäköisesti yhtymäkohtia Valhallaan.
Jumalten maailma on nimeltään Asgård. Asgårdissa on useita rakennuksia – ja Valhalla on yksi niistä.
Asgårdia voi ajatella vaikka kylänä, jonka yksi talo on Valhalla.
Kuoltuaan soturit tulevat Odinin kotiin, Valhallaan. Siellä he voivat tavata Odinin, tämän vaimon Friggin, valkyriat, Heidrun-vuohen ja Särimner-villisian.
Kaikki muut asiat ovat Valhallan ulkopuolella. Esimerkiksi Thor, Yggdrasil, Freija jne. ovat Asgårdissa – mutta EIVÄT Valhallassa.
Jotkin asiat eivät rajoitu Asgårdiin – esimerkiksi maailmankäärme ympäröi koko maailmaa.
Lihaa, simaa ja lautapelejä
Illan tullen uupuneet soturit palasivat Valhallaan, missä he saivat syödäkseen mielin määrin Odinin Särimner-villisian lihaa ja juodakseen Heidrun-vuohesta lypsettyä simaa.
Juhlat Valhallan 540 salissa jatkuivat yöhön asti. Osa humalaisista sotureista ilkamoi ja hoilasi lauluja, osa taas pelasi lautapelejä pitkien pöytien ääressä. Aamun lähestyessä useimmat soturit olivat niin uuvuksissa ja juovuksissa, että he nukahtivat niille sijoilleen pitkien pöytien ääreen. Kukonlaulun aikaan he olivat kuitenkin taas valmiita taistelemaan.
Skandinavian muinaisten asukkaiden maailmankuva perustui sotaisaan jumaltarustoon, jonka mukaan maailmankaikkeus jakautui muun muassa jumalten eli aasojen maailmaan Asgårdiin ja ihmisten maailmaan Midgårdiin.
Skandinaavien aasausko oli sekoitus germaanisia jumalia, kreikkalaisia myyttejä ja kristinuskon tuomiopäivän odotusta. Aasauskon keskiössä oli Valhalla, jossa ylijumala Odin asui uskollisine sotureineen. Viikingeille Valhalla oli yhtä todellinen kuin heitä ympäröivä reaalimaailmakin.
Matka valhallaan

1: Valkyriat hakevat vainajan
Kun Odin löytää taistelutantereelta soturin, joka ansaitsee päästä Valhallaan, hän lähettää naissoturinsa valkyriat noutamaan tätä.

2: Soturi nousee taivaaseen
Valkyriat kantavat kuolleen soturin ratsujensa selässä ilmojen halki, Bifrostsateenkaarisillan ylitse ja perille Valhallaan.

3: Odin virvoittaa kaatuneen
Valhallassa Odin herättää soturin henkiin ja nimittää hänet einherjeriksi eli jumalten sotajoukon jäseneksi. Maailmanlopun eli ragnarökin koittaessa soturi taistelee Odin joukoissa Fenris-sutta ja jättiläisiä vastaan.

4: Iltaisin Valhallassa juhlitaan
Kaatuneet soturit kokoontuvat iltaisin suureen juhlasaliin, jossa valkyriat tarjoilevat heille niin paljon simaa kuin he jaksavat juoda.

5: Soturit kuolevat joka päivä taistelussa
Aamuisin Valhallan kaatuneet soturit pukeutuvat sotisopaansa ja lähtevät taistelukentälle harjoittelemaan ragnarökia varten. He kuolevat taistelussa usein uudestaan, mutta valkyriat herättävät heidät kerta toisensa jälkeen henkiin.

6: Juhlat alkavat alusta
Illan tullen Valhallassa taas juhlitaan, ja yhä uudestaan henkiin herätetyt soturit täyttävät vatsansa simalla ja sianlihalla.
Aasausko – yhdistelmä monesta
Tutkijat eivät tiedä, mitä viikinkien aasausko tarkalleen piti sisällään, sillä kertomukset viikinkien jumalista ja mytologiasta kirjoitettiin muistiin vasta 200–300 vuotta viikinkiajan päättymisen jälkeen.
Lisäksi skandinaavisia myyttejä muistiin kirjanneet kronikoitsijat eivät itse enää harjoittaneet aasauskoa eivätkä he siksi tunteneet siihen liittyviä perinteitä.
Suuri osa nykyisestä viikinkien uskontoon ja mytologiaan liittyvästä tiedosta on peräisin keskiajalla eläneiltä kristityiltä, jotka eivät enää itse uskoneet Pohjolan pakanallisiin jumaliin.
Heidän muistiin kirjoittamansa tarinat olivat osa ikivanhaa perinnettä, joka oli siirtynyt sukupolvelta toiselle suullisessa muodossa. Siksi on hyvin todennäköistä, että kertomukset ovat muuttuneet vuosisatojen kuluessa.
Meidän tuntemamme skandinaaviset jumalat saattavatkin olla aivan erilaisia kuin ne jumalat, joita muinaiset viikingit aikoinaan palvoivat.
Jos haluat tietää enemmän aasauskon ja viikinkien tärkeimmistä jumalista, löydät 15 tärkeintä pohjoismaista jumalaa täältä.
Tutuimmat viikinkijumalat

Thor
Viikingit uskoivat ukkosen johtuvan siitä, että Thor ajoi taivaalla vaunuillaan.

Odin
Ylijumala Odin oli muun muassa skaldirunouden ja taisteluonnen jumala.

Freja
Pohjolan hedelmällisyyden jumalatar, jotarukoilivat muun muassa raskautta toivovat naiset.

Tyr
Sodan ja oikeuden jumala, jonka käden Fenris puri poikki, kun jumalat yrittivät vangita sen.

Heimdall
Bifrostin vartija, jonka tehtävä oli estää jättejä pääsemästä Asgårdiin.
Aasauskon synty
Aasausko muuttui ehkä ajan myötä Tutkijat eivät tiedä, mitä viikinkien aasausko tarkalleen piti sisällään, sillä kertomukset viikinkien jumalista ja mytologiasta kirjoitettiin muistiin vasta 200–300 vuotta viikinkiajan päättymisen jälkeen.
Lisäksi skandinaavisia myyttejä muistiin kirjanneet kronikoitsijat eivät itse enää harjoittaneet aasauskoa eivätkä he siksi tunteneet siihen liittyviä perinteitä.
Suuri osa nykyisestä viikinkien uskontoon ja mytologiaan liittyvästä tiedosta on peräisin keskiajalla eläneiltä kristityiltä, jotka eivät enää itse uskoneet Pohjolan pakanallisiin jumaliin.
Heidän muistiin kirjoittamansa tarinat olivat osa ikivanhaa perinnettä, joka oli siirtynyt sukupolvelta toiselle suullisessa muodossa.
Siksi on hyvin todennäköistä, että kertomukset ovat muuttuneet vuosisatojen kuluessa.
Meidän tuntemamme skandinaaviset jumalat saattavatkin olla aivan erilaisia kuin ne jumalat, joita muinaiset viikingit aikoinaan palvoivat.
Viisi tuiki tuntematonta jumalaa

Eir
Eir-jumalattaren erikoisalaa oli lääkintätaito, jota viikingit pitivät yksinomaan naisten työnä.

Vår
Avioliittovalan ja muiden valojen jumalatar, joka rankaisi lupauksensa rikkoneita.

Forseti
Oikeudenmukaisuuden jumala selvitteli jumalten keskinäisiä riitoja.

Lofn
Rakkauden jumalatar, joka saattoi antaa parille luvan harrastaa seksiä ennen avioliittoa.

Vidar
Odinin poika ja nuoruuden voiman jumala, joka harjoitteli aina ragnarökiä varten. '
Lisää erikoisia skandinaavisia jumalia täällä.
Valhalla odotti kaatuneita viikinkejä
Viikinkien aasausko jakoi maailmakaikkeuden yhdeksään maailmaan, joista kaksi oli tarkoitettu vainajille.
Toinen kuoleman valtakunnista oli Helheim, jonne päätyivät kaikki luonnollisen kuoleman kokeneet. Alkujaan se oli vain sielujen väliaikainen lepopaikka, mutta ajan mittaan siitä tuli vainajien pysyvä asumus.
Islantilaisen Snorri Sturlusonin 1200 luvulla kirjoittaman saagakokoelman, proosa-Eddan, perusteella Helheim alkoi ajan myötä muistuttaa yhä enemmän kristinuskon helvettiä.
Proosa-Eddassa se kuvattiin pimeäksi ja viheliäiseksi paikaksi, jonne kukaan ei halunnut joutua.
Kristittyjen helvetti ei kuitenkaan ollut Helheimin ainoa esikuva, vaan sille löytyi vastine myös antiikin Kreikan mytologiasta. Kreikkalaisten manalaa, Haadesta, vartioi Kerberos-koira, Helheimiä puolestaan Garm-hurtta, joka ulvoi kovaaan ääneen aina uuden sielun saapuessa.
Taistelussa kuolleet soturit eivät joutuneet Helheimiin, vaan he pääsivät Asgårdiin, Odinin mahtavaan kartanoon, Valhallaan eli ”kaatuneiden saliin”.
Lähteitä aasauskosta ja Valhallasta

Max Brücknerin ”Valhalla” (1896). Lavastus Richard Wagnerin oopperaan Götterdämmerung (Jumalten tuho).
Ruoka ja juoma Valhallassa
Valhalla poikkesi kuitenkin ratkaisevasti kristittyjen paratiisista. Se oli soturien puuhamaa, jossa kaatuneet sankarit saivat päivittäin harjoittaa sotataitojaan.
Päivän taisteluharjoituksia seurasivat iltaisin yltäkylläiset pidot, joissa sankarit saivat mässäillä mielin määrin lihalla ja simalla.
Liha oli peräisin Särimner-siasta, jonka Valhallan kokki Andrimner teurasti joka päivä ruuaksi Valhallan sotureille.
Vaikka taisteluharjoitusten uuvuttamat ja nälkäiset soturit miten söivät, Särimnerin liha ei loppunut koskaan kesken.
Seuraavana päivänä Särimner heräsi taas henkiin ja teurastettiin uudelleen.
Simasta ei liioin ollut pulaa.
Valhallan katolla näet asusti Heidrun-vuohi, joka söi korkean Yggdrasil-maailmanpuun lehviä ja jonka utareista suihkusi jatkuvasti vahvaa simaa suureen astiaan.
Ei oli sattumaa, että soturiparatiisin juhla-ateria saatiin siasta ja vuohesta.
Arkeologisten löytöjen perusteella tiedetään, että ne molemmat olivat viikinkiaikana Pohjolassa tärkeitä kotieläimiä.
Vaikka Valhalla poikkesi merkittävästi kristittyjen auvoisasta paratiisista, yksi asia on vakuuttanut useimmat tutkijat siitä, että aasausko on saanut runsaasti vaikutteita kristinuskosta.
Tuomiopäivän kuvaukset ovat nimittäin molemmissa uskonnoissa hämmästyttävän samankaltaiset.
Sekä aasauskossa että kristinuskossa tuomiopäivää edeltävät suuret luonnonmullistukset, joiden seurauksena maailma tuhoutuu ja syntyy uudelleen. V
iikinkien kertomuksissa maailmanloppua kutsutaan ragnarökiksi.
Odin hallitsi Valhallassa
Kaikki viikingit varallisuuteen katsomatta toivoivat pääsevänsä Valhallaan, jotta he voisivat taistella ragnarökissä. Valhallaan pääsystä ei kuitenkaan päättänyt ihminen itse, vaan Odin valitsi soturien joukosta ne, jotka hän katsoi Valhallan arvoisiksi.
Odin oli viikinkien jumalten kuningas, kuoleman jumala ja Valhallan isäntä. Hänen esikuvansa oli muinainen germaaninen Wodan-jumala, jonka kaltainen jumalhahmo esiintyy monissa pohjoiseurooppalaisissa uskonnoissa.
Viikingit uskoivat, että yksisilmäinen ja harmaapartainen Odin oli aina läsnä taistelutantereella ja päätti, kuka voitti taistelun ja kuka sai surmansa. Hän myös ratkaisi taistelun lopputuloksen jo ennen kuin ensimmäinenkään veripisara oli ehtinyt pudota maahan.

Odin ja Thor, skandinaavisen aasauskon kaksi mahtavinta jumalaa. Kaksi tuntemattoman taiteilijan kaiverrusta vuodelta 1845, julkaisijat Lorenz Frølich ja Johan Thomas Lundbye.
”Te kaikki kuulutte Odinille”, viikingit karjuivatkin taistelussa, ennen kuin he upottivat kirveensä tai miekkansa vihollisen kalloon tai rintaan.
Viikinkisoturit eivät niinkään piitanneet siitä, kuka voitti tai jäi henkiin, vaan heille tärkeintä oli osoittaa urheutta, sillä kunniakas kuolema taistelussa oli heille pääsylippu Valhallaan.
Monista taisteluista hengissä selvinneitä ikääntyneitä viikinkejä jäyti jatkuva pelko siitä, etteivät he pääsisikään Valhallaan Odinin luo.
Vanhuuteen tai sairauteen kuolleilla sotureilla kun ei ollut asiaa Valhallaan.









Ovet on rakennettu 800 miehelle
Valhallan ovet ovat niin suuret, että niistä mahtuu kulkemaan 800 miestä yhtä aikaa. Viikinkien uskomusten mukaan kaikki soturit ehtivät suurten ovien ansiosta nopeasti Ragnarökiin.
- Valhallassa on 540 suurta salia.
- Jokaisessa salissa on jättimäinen ovi.
- Jokaisesta ovesta mahtuu kulkemaan 800 soturia rinnan.
Ilta kuluu ryypäten ja painien
Iltaisin soturit kuluttavat aikaa syöden, juoden, lautapelejä pelaten ja toverillisesti painien.
Lihaa saadaan siasta
Kokki Andrimner teurastaa joka päivä sotureille ruuaksi Särimner-sian, jonka liha ei lopu koskaan kesken. Seuraavana päivänä Särimner on taas elossa ja valmis teuraaksi.
Odin näkee kaiken
Ylijumala Odin näkee kaiken valtaistuimeltaan Valhallasta. Hän pitää silmällä sotureitaan, kun taas hänen sutensa ja korppinsa vahtivat, mitä Valhallan ulkopuolella tapahtuu. Odin juo vain viiniä eikä koskaan syö vaan heittää ruuan susilleen Gerille ja Frekille. Hänen korppinsa Hugin ja Munin kuiskivat hänen korviinsa tietoa maailman menosta.
Valkyriat tarjoilijoina
Odinin sodan hengettäret valkyriat ammentavat simaa suurista astioista ja kantavat sitä sotureille pitkiin pöytiin juomasarvilla.
Vettä saksanhirvestä
Saksanhirvi Eikthyrnir syö Yggdrasilin lehtiä, ja sen sarvikruunusta valuu vettä Hvergelmir-lähteeseen, josta kaikki maailman suuret joet ovat saaneet alkunsa.
Vesi valuu kattoa pitkin maahan ja jakautuu joiksi.
Heidrun-vuohi asuu Valhallan katolla ja syö Yggdrasil-maailmanpuun lehtiä ja oksia.
- Sen utareista virtaa simaa suuriin astioihin.
- Heidrun-vuohi syö Yggdrasilin lehtiä.
- Lehdistä syntyy Heidrunin mahassa vahvaa simaa.
- Heidrunin utareista virtaa niin paljon simaa, että soturit voivat juoda sitä sammumiseen asti.
Valhallassa on kultainen katto
Valhallassa ei ole olkikattoa, kuten Midgårdin taloissa, vaan kartanon katto on peitetty kultaisilla kilvillä
Viikinkien hautaustavat
Pelkkä kunniakas kuolema taistelussa ei vielä riittänyt viikinkisotureille. Pohjolan asukkaat uskoivat, että kuolemaa seurasi pitkä matka kuoleman valtakuntaan, minkä vuoksi hyvät varusteet olivat tärkeitä.
Niinpä viikingit antoivat hautalahjoina ruokaa ja juomaa, jotta vainajalla olisi riittävästi evästä matkallaan.
Mikäli vainaja oli ollut rikas, hän sai mukaansa myös hevosen ratsukseen.
Skandinaviasta ja muilta viikinkien hallitsemilta alueilta tehdyt hautalöydöt osoittavat, että viikinkien hautaustavat vaihtelivat suuresti.
Rutiköyhän maanviljelijän hautalahjoiksi saattoivat riittää lempipuukko ja muutaman ruuanmuru, kun taas varakas viikinki sai mukaansa aseita ja paljon muuta tavaraa.
Merkkihenkilöt haudattiin usein laivoissa.
Myös köyhät viikingit halusivat epäilemättä tulla haudatuksi laivassa, mutta köyhillä yhteisöillä ei luultavasti ollut mahdollisuutta uhrata venettä joka kerta, kun joku kuoli. Hautalöytöjen perusteella tutkijat arvelevatkin, että viikingit keräsivät kiviä ja asettelivat ne veneen muotoon niin, että köyhä vainaja tuli symbolisesti haudatuksi veneessä.
Rikkaiden hautajaisrituaalit saattoivat olla hyvinkin suurelliset.

Moni viikinki kohtasi loppunsa merellä. Se synnytti myytin meren alaisesta valtakunnasta, jota hallitsivat kuningatar Rán ja merenjumalaÆgir. Ránin uskottiin hukuttavan merenkävijöitä ja vievän heidät meren pohjassa sijaitsevaan valtakuntaansa.
Matka kuolemaan
Komeimmat hautajaiset päättyivät usein siihen, että hautaamisessa käytetty laiva sytytettiin palamaan ja työnnettiin liekehtivänä merelle tai vuonoon, jonne se lopulta upposi. Joillakin paikkakunnilla hautalaiva poltettiin kuivalla maalla, mutta sen kokka käännettiin kohti vettä.
Arkeologiset kaivaukset ovat osoittaneet, että läheskään kaikki viikingit eivät polttaneet vainajiaan. Maahautaus oli yleinen tapa etenkin Tanskassa, jossa ruumiit laskettiin maakuoppaan, miehet aseineen ja naiset koruineen.
Monin paikoin päälliköt haudattiin puusta rakennettuun kammioon, jonne mahtui runsaasti hautalahjoja ja jonka päälle kasattiin lopuksi maata kummuksi.
Komeat ja kalliit hautajaiset olivat näytön paikka vainajan omaisille. Siksi varakkaat suvut rakennuttivatkin orjilla valtavia maakumpuja kuolleiden omaistensa haudoille.
Mitä arvokkaampi henkilö vainaja oli eläessään ollut, sitä suuremman hautakummun hän sai. Lopuksi kummun päälle aseteltiin kiviä erilaisiksi muodostelmiksi.
Jos vainaja oli hyvin korkea-arvoinen, hänen seurakseen manan majoille saatettiin surmata orja tai orjia.
Kyseinen tapa tunnetaan muun muassa viikinkipäällikön hautajaisia Volgalla 920-luvun alussa todistaneen arabi Ahmad Ibn Fadhlanin kertomuksen perusteella.
Aikajana: Valhalla

Arabi Ahmad Ibn Fadhlan matkusti Volgalla vuosina 921–922 ja kuvaili muun muassa viikinkipäällikön hautajaisia.
Valhalla mainitaan ensimmäisen kerran islantilaisissa 800-luvun skaldirunoissa, mutta jotkut tutkijat väittävät löytäneensä viitteitä siitä jo 500-luvun alusta.
Erään tutkimussuunnan mukaan Valhalla perustuu muinaisiin indoeurooppalaisiin käsityksiin taivaallisesta kuoleman valtakunnasta.
Jotkut tutkijat taas uskovat ajatuksen Valhallasta syntyneen sen jälkeen, kun Skandinavian asukkaat joutuivat tekemisiin kristinuskon kanssa, ja pitävät sen esikuvana taivasten valtakuntaa. Useimmat tutkijat ovat kuitenkin yksimielisiä siitä, että Valhalla oli Pohjolan mytologian vastine paratiisille.
98 jaa.
Roomalainen historioitsija Tacitus mainitsee germaanijumala Wodanin (Odin). Alppien pohjoispuoliset germaaniheimot palvoivat ilmeisesti monia jumalia, jotka viikingit myöhemmin omaksuivat. Esimerkiksi Odinin vaimon Friggin nimi esiintyy ”perjantain” nimessä niin skandinaavisissa kielissä (fredag) kuin saksassa (Freitag) ja englannissakin (Friday).
800-luku
Skandinaavinen aasausko oli jo täysin kehittynyt, mikä käy ilmi esimerkiksi riimukirjoituksista ja paikkojen nimistä. Viikinkejä asettui noin vuonna 870 Islantiin, missä nimettiin monia paikannimiä ukkosenjumala Thorin mukaan – hän oli ilmeisesti suosituin jumala tavallisten viikinkien keskuudessa. Myös monet muut paikannimet Skandinaviassa kertovat aasauskon jumalten palvonnasta, kuten Odense ( = Odinin pyhäkkö).
Noin 922
Arabialainen matkalainen Ibn Fadlan todisti viikinkien venehautausta Volgajoella. Hänen kuvauksensa viikinkien rituaaleista osoittaa, että käsitys kuoleman valtakunnasta Valhallasta oli hyvin kehittynyt.
1000
Islannin Allting-käräjät päättää ottaa kristinuskon saaren viralliseksi uskonnoksi. Kaikissa skandinaavisissa maissa Odin, Thor ja Freja joutuvat vähitellen väistymään Jumalan, Jeesuksen ja Marian tieltä. Etenkin maalla ja syrjäseuduilla kertomukset vanhoista jumalista kuitenkin pitivät pintansa vielä jonkin aikaa.
Noin 1220
Snorri Sturluson kirjoittaa muistiin vanhoja myyttejä, jotka ovat selvinneet Islannin kristillistämisestä. Snorrin oma kristillinen usko vaikuttaa vahvasti hänen työhönsä. Joidenkin tutkijoiden mukaan Snorrin kuvaukset kuoleman valtakunnista Valhallasta ja Helistä ovat saaneet selvästi vaikutteita kristinuskon paratiisi ja helvetti -vastakkainasettelusta. On esitetty, että viikingeillä oli ennen kristinuskon tuloa vain yksi ainoa kuoleman valtakunta, joka sijaitsi maan alla.
Orjatar vei elämän Valhallaan
Bagdadin kalifin lähettilään seurueeseen kuulunut Ahmad Ibn Fadhlan matkusti vuosina 921–922 Volgan varrella nykyisen Venäjän alueella.
Siellä hän tapasi viikinkejä, jotka olivat hautaamassa korkeaarvoista vainajaa, todennäköisesti päällikköään. Fadhlan kiinnostui päällikön hautausrituaalista varsinkin kuultuaan, että tämän seuraksi kuoleman valtakuntaan oli tarkoitus surmata orjanainen.
”Kuka kuolee hänen kanssaan?” yksi vainajan lähisukulaisista kysyi tätä palvelleilta orjilta.
”Minä”, yksi edesmenneen päällikön naispuolisista orjista vastasi vapaaehtoisesti.
Sen jälkeen kaksi muuta orjaa sai tehtäväkseen valmistella hänet hautajaisrituaaleja ja tulevaa kuolemaa varten.
Palvelijat pesivät orjattaren jalat ja toivat hänelle olutta, jotta hän olisi ollut hilpeällä tuulella.
Fadhlanin mukaan orjatar ”lauloi iloissaan tulevasta onnestaan”, vaikka hän tiesi, mikä häntä odotti.
Onnentunne saattoi hieman hiipua, kun orjanainen joutui viimeisenä elinpäivänään kiertämään soturilta toiselle.
”Kerro herrallesi, että teen tämän vain rakkaudesta häneen”, kukin viikinki sanoi rituaalin mukaisesti naiselle, ennen kuin makasi tämän kanssa.
Yhdyntöjen oli tarkoitus varmistaa, että elämän siemen kulkeutuisi naisen mukana kuolleelle päällikölle kuoleman valtakuntaa

Gotlannissa kohoavan fallos-paaden yläosaan on kaiverrettu eroottisia kohtauksia.
Kuolema ja seksi olivat kytköksissä
Viikingille kuolema ja seksi liittyivät läheisesti toisiinsa.
Aikalaiskertomuksissa kuolemaa kuvataan usein eroottiseksi kohtaamiseksi miespuolisen vainajan ja kuolemaa symboloivan naishahmon välillä.
Soturi, joka heräsi henkiin kuoleman valtakunnassa, saattoikin hyvällä syyllä odottaa näkevänsä naishahmon.
Usein kyseessä oli Hel-jumalatar tai valkyria, mutta myös meren jumalatar Rán mainitaan usein.
Viikinkiaikaisissa skaldirunoissa kerrotaan, miten hukkuneet soturit päätyvät Ránin vuoteeseen.
Joissakin riimukivissä eroottisen kohtaamisen toisena osapuolena ovat Ránin sijasta hänen yhdeksän tytärtään.
Tällaisia kaiverroksia on löydetty kaikkialta Pohjolasta.
Gotlannissa kohoavan fallos-paaden yläosaan on kaiverrettu eroottisia kohtauksia.
Ihmisuhrit olivat lahjoja jumalille
Eri alueilla asuneiden viikinkien tavat poikkesivat suuresti toisistaan myös uhrilahjojen suhteen, eivätkä läheskään kaikki viikingit uhranneet ihmisiä. Useimmiten Pohjolan asukkaat tyytyivät uhraamaan esimerkiksi hevosia, nautoja tai sikoja tai laskemaan hautaan koruja, kulhoja tai pikareita.
Arkeologit ovat kuitenkin löytäneet runsaasti viitteitä siitä, että joskus viikingit todella uhrasivat yhden tai useampia orjia. Arkeologiset löydöt viittaavat siihen, että viikingit katkaisivat uhrattavilta orjilta kaulan tai hautasivat heidät elävältä käsistä ja jaloista sidottuna.
Vanhoissa kirjallisissa lähteissä kerrotaan, että erityisesti kuoleman jumala Odin vaati joskus ihmisuhreja.
Vaikuttaakin todennäköiseltä, että ihmisuhrien toivottiin takaavan vainajalle pääsy Valhallaan. Ihmisuhreja ei tarvittu, jos viikinkisoturi kuoli vanhuuteen tai sairauteen, sillä silloin hänellä ei muutenkaan ollut toivoa päästä valkyrioiden saattelemana Valhallaan.
Fadhlan arveli Odinia ja Valhallaa syiksi siihen, että Volgan viikingit surmasivat orjattaren lopulta melko raa’asti iskemällä häntä useita kertoja veitsellä.
Arabi kirjoittaa, että ennen kuin orjatar surmattiin, viikingit nostivat hänet oven karmia muistuttavan rakennelman yläpuolelle. Kurkistaessaan karmin poikkipuun ylitse, nainen huusi: ”Katsokaa! Näen herrani paratiisissa, ja se on kaunis ja vihreä. Hänellä on seuranaan miehiä ja nuorukaisia.”
Historiantutkijoiden mukaan rituaalit viittaavat siihen, että vainajan todella uskottiin matkaavan kuoleman jälkeen Valhallan luvattuun maahan.
Yksi viikinkien yleisimmistä hautausrituaaleista oli siman juon
juonti. Tapa on yhä voimissaan: nykyään vain vainajan omaiset ja ystävät kokoontuvat muistelemaan läheistään hautajaiskahvien tai aterioinnin merkeissä.
Fadhlanin mukaan yksi kolmasosa vainajan omaisuudesta käytettiin simaan, sillä hautaamista seuranneet juomingit olivat viikingeille tärkeä tapahtuma.
Sima päihdytti surevat omaiset ja helpotti siten heidän suruaan, mutta sillä oli myös suora yhteys jumaliin ja kuoleman valtakuntaan.
Sima oli viikingeille tärkeä rituaalijuoma, joka auttoi ohjaamaan vainajan oikealle tielle.
Viikingit uskoivat myös, että kun vainaja lopulta saapui Valhallaan, hänelle ojennettiin siellä ensimmäiseksi tervetuliaismaljana väkevällä simalla täytetty juomasarvi.

Helin asumus manalassa oli Eljudnir-niminen kartano.
Pelkureita odotti Hel
Ne viikingit, jotka eivät kuolleet taistelussa, päätyivät Helin valtakuntaan, jossa heitä odottivat pimeys ja piina.
Pahin kohtalo, joka viikinkisoturia saattoi kohdata, oli kuolla vanhuuteen tai sairauteen. Tällaisen lopun kokeneet viikingit päätyivät nimittäin alamaailman jumalattaren Helin valtakuntaan Helheimiin.
Alun perin Helheim oli paikka, jonne vanhuuteen tai sairauteen kuolleet vainajat päätyivät.
Se alettiin rinnastaa helvettiin vasta keskiajalla, ja esimerkiksi islantilainen kronikoitsija Snorri Sturluson kuvailee sitä pelottavaksi paikaksi.
Helheimin kerrotaan olevan ”jääkylmä, pimeä, kostea ja sumuinen”.
Hel itse puolestaan oli kylmä ja uhkaava, ja hänen ulkonäkönsä oli kaksijakoinen: ”Toinen puoli oli kaunis, toinen musta ja mätänevä”.
Matkallaan Helheimiin vainaja joutui kohtaamaan Nidhug-lohikäärmeen, joka imi hänestä veren, niin että vainaja oli Helheimiin saapuessaan kalpea ja voimaton.
- Loki-jumalan tytär
- Fenris-suden sisar
- Helin valtakunta sijaitsee Yggdrasilin alla.
Hautajaiset päättyivät liekkeihin
Ahmad Ibn Fadhlan pääsi todistamaan myös viikinkipäällikön ruumiin polttamista. Hän meni joen rantaan, jossa odotti suuri laiva. Sen kannella oli penkki, jonka päällä vainaja makasi.
Viikingit laskivat hänen viereensä orjattaren, jonka he olivat kuristaneet ja puukottaneet hengiltä.
Saattoväki kerääntyi vähän matkan päähän laivasta, ja vainajan lähin sukulaismies asettui seisomaan väkijoukon sekä uteliaan Fadhlanin ja hänen tulkkinsa eteen.
”Sukulaismies otti puukepin ja sytytti sen palamaan.
Sitten hän alkoi kävellä takaperin, selkä laivaa kohti ja kasvot väkijoukkoon päin.
Toisessa kädessään hän piteli palavaa keppiä ja hänen toinen kätensä oli selän takana – ja hän oli aivan alasti!” Fadhlan kirjoitti kummissaan.
Sukulaismies sytytti soihdullaan yhden laivan alle kasatuista risukimpuista.
Sen jälkeen jokainen viikinkisoturi sytytti omalla soihdullaan risukimpun, mutta he eivät riisuneet vaatteitaan.
Lopuksi kaikki asettuivat taas seisomaan jonkin matkan päähän laivasta ja katselivat, miten tuli levisi laivan puuosissa.
”Te arabit olette tyhmiä”, Fadhlanin vieressä ollut viikinki tokaisi yhtäkkiä.
”Miksi niin?” hämmästynyt arabi kysyi tulkkinsa välityksellä.
”Kyllä vain, te viskaatte sen, jota eniten maailmassa rakastatte ja kunnioitatte, maakuoppaan matojen ja kuoriaisten kalvettavaksi. Me poltamme hänet, jotta hän pääsee saman tien paratiisiin”, roteva viikinki selitti ja purskahti äänekkääseen röhönauruun.
Tuli levisi, ja voimakas tuulenpuuska kietoi laivan pian punahehkuiseen liekkimereen. Laivassa olleista ruumiista nousi taivaalle mustanpuhuvaa savua, ja vajaan tunnin kuluttua laivan paikalla oli vain tuhkaa.
Viikinkien uskomuksen mukaan päällikkö oli jättänyt Midgårdin ja matkasi nyt kohti Valhallaa.
Ragnarök Valhallassa

Viikingit uskoivat useimpien jumaliensa kuolevan ragnarökissä.
os viikingit olivat oikeassa, päällikkö pääsi Valhallan saliin odottamaan muiden soturien seurassa lopullista tuomiopäivää eli ragnarökiä.
Viikinkien mytologian mukaan ragnarök alkaa, kun jätit lähtevät kodistaan Muspelheimista ja kokoontuvat Bifrostsateenkaarisillan toiseen päähän.
Heidät nähdessään jumalten vartija Heimdall soittaa Gjallarhorn-torvellaan, jolloin aasat ja soturit lähtevät taisteluun. Tulista miekkaa kantavan Surtur-jätin johtamat jättiläiset ylittävät Bifrostin, jonka murtuu heidän painonsa alla.
Seuraa raju taistelu, jonka aikana Aurinko pimenee, tulva peittää maan ja tähdet sammuvat.
Fenrissusi syö Odinin, ja Thor surmaa maailmankäärme Jörmungandrin Mjölnir-vasarallaan.
Sen jälkeen hän ottaa yhdeksän askelta ja kuolee vammoihinsa.
Taistelu päättyy, kun Surtur iskee tulisen miekkansa maahan ja liekit valtaavat koko maailman.
Lopulta liekit sammuvat ja tulvavesi vetäytyy.
Vain kaksi ihmistä selviää tuhosta hengissä. He ovat Lif-niminen nainen ja Lifthrasir-niminen mies, joista saa alkunsa uusi ihmisten suku.
Odinin pojat Balder ja Hodr palaavat kuoleman valtakunnasta ja ottavat isänsä paikan Valhallan isäntinä.

Sateenkaarisilta Bifrostilla oli tärkeä osa viikinkien mytologiassa. Vain sitä pitkin ihminen saattoi päästä jumalten valtakuntaan.
Sateenkaarisilta johti jumalten valtakuntaan
Kun viikinki kuoli taistelussa, hän toivoi pääsevänsä sateenkaarisilta Bifrostia pitkin Valhallaan.
Bifrost mainitaan 1200-luvulla kirjoitetuissa islantilaisissa Eddoissa, joissa siitä käytetään myös nimiä Bilrost ja Bivrost.
Se yhdisti ihmisten maailman, Midgårdin, jumalten maailmaan Asgårdiin.
Sen toisessa päässä Asgårdissa oli niin sanottu Taivaanvuori, joka oli Heimdall-jumalan koti. Taruston mukaan Heimdall syntyi yhdeksästä sisaresta.
Hän näki kauemmas kuin kukaan muu ja pystyi kuulemaan jopa ruohon kasvavan. Tarkkojen aistiensa vuoksi hänet oli määrätty vartioimaan Bifrostia, jotta Muspelheimissa asuvat jätit eivät pääsisi salaa Asgårdiin.
Heimdallilla on mahtava Gjallarhorntorvi, jolla hän varoittaa jumalia jättien tulosta.
Kun Valhallan sotajoukko on ylittänyt Bifrostin matkallaan viimeiseen taisteluun, silta sortuu.