Rakennusmateriaalia tuotiin muualta
Analyysit osoittavat, että Gjellestadin laiva on peitetty turvemättäillä, jotka on tuotu jostain muualta. Pelkkä hautakummun rakentaminen on vaatinut viikkojen työn sekä huolellista suunnittelua, tutkijat arvioivat.
Gjellestadin laiva on rakennettu vuoden 732 jälkeen aluksen rakennuspuun kaatoajankohdan perusteella.
Norjalaisarkeologien mukaan Gjellestadin laivahautaus osuu samoihin aikoihin kahden muun tunnetun norjalaisen laivahautauksen kanssa, Osebergin (vuosi 820) ja Gokstadin (800-luvun loppu).
Laiva oli Osebergin laivaa pienempi
Suuri osa Gjellestadin laivan puumateriaalista on lahonnut ja hävinnyt, mutta aluksen raskaan kölin etuosa on niin hyvin säilynyt, että sen puun vuosirenkaiden perusteella on voitu tehdä ensimmäiset arviot siitä, milloin joku mahtava viikinki on saanut viimeisen leposijansa laivassa.
Laivan arvellaan olevan kooltaan ”hieman lyhyempi ja kapeampi kuin Osebergin ja Gokstadin laivat” (21,5 ja 23,8 metriä).
Laivan rungon lankut ovat hävinneet aikaa sitten, mutta ruostuneet rautanaulat ovat edelleen jäljellä, ja niiden sijainnista voidaan päätellä, miltä Gjellestadin laiva näytti.