Teknologian kehitys muutti vakoilutekniikkaa

Vakoilijoiden käyttö on usein kallista, hidasta, tehotonta ja päälle päätteeksi epäluotettavaa.­ 1950-luvulta­ ­lähtien tiedustelupalvelut alkoivatkin panostaa entistä enemmän vakoilutekniikkaan.

perjantai 20. marraskuuta 2015 teksti Pelle Stampe

Vakoilussa alkoi uusi aikakausi vuonna 1955, kun CIA otti käyttöön yläilmakehässä lentävän U-2-vakoilulentokoneen. Kone lensi 21 000 metrin korkeudessa, josta se pystyi valokuvaamaan sotilaskohteita ilmatorjunnan ja hävittäjien ­ulottumattomissa. Toisin kuitenkin kävi.

Powersin ohjaama U-2 ammuttiin alas sen ollessa Neuvostoliiton ylilennolla, ja Powers jäi vangiksi. Vakoilulennot eivät kuitenkaan loppuneet siihen. SR-71:n myötä ne vain siirtyivät korkeammalle.

Avaruusaika toi vakoilusatelliitit, joita oli pian kylliksi ­maapallon jokaisen neliösenttimetrin kuvaamiseen.

Lue artikkeli ensimmäisestä vakoojien vaihdosta Glienicken sillalla


Korpikuusen kannon alla: 1970-luvulla CIA asensi kuuntelukannon neuvosto­liittolaisen sotilastukikohdan lähelle. ­Kanto välitti tukikohdan radioliikenteen ­satelliittiyhteyden avulla edelleen CIA:lle. Kuva: International Spymuseum

Vakoilutunneli Itä-Berliinin alle: Vuonna 1955 CIA ja Britannian salainen palvelu SIS kaivoivat 450 metrin mittaisen tunnelin Itä-Berliinin alle. Operation Goldin tarkoitus oli kuunnella neuvostojoukkojen Zossenin ­päämajan puhelinliikennettä. Neuvostoliittolaiset olivat myyränsä ansiosta perillä hankkeesta koko ajan ja tarjosivat vastapuolelle sopivaksi katsomaansa kuunneltavaa. Kuva: DK Images

Purjekone suihkumoottoreilla: U-2-tiedustelukone kehitettiin varta vasten tiedustelulentoihin. Vuonna 1962 U-2:n lennolla otettiin ensimmäiset kuvat ohjuslaveteista, joita Neuvosto­liitto oli rakentamassa Kuubaan. Kuva: Shutterstock

Siivekkäät agentit: Ensimmäisessä maailmansodassa kokeiltiin kyyhkysten­ käyttöä tiedustelussa. Kameralla varustetut­ kirjekyyhkyt päästettiin vihollisen alueelle. Kyyhkyn siiveniskut laukoivat kameraa ja kelasivat filmiä­ eteenpäin. Aluksi kamerat olivat niin suuria ja painavia, ­että lentäminen oli kyyhkyille vaikeaa. Kuva: International Spymuseum

Ehkä sinua kiinnostaa...